2009-02-03

I denna ljuva semmeltid

För ungefär 10 år sedan blev jag allergisk. Mest allergisk är jag mot mandel, äpplen och nötter. För det mesta lider jag ingenting av det här. Jag har lite extra koll på vad maten innehåller bara.

Men det finns något jag verkligen saknar och det är att få sätta tänderna i en riktigt god semla med grädde och mandelmassa. Gärna tillsammans med varm mjölk.

Tyvärr är det omöjligt. Halsen skulle svullna igen ganska så omgående.

Fjunet 1.82 m ö h är också han allergisk mot mandelmassa och vackra dottern är inte särskilt förtjust i detta delikata bakverk.

De som kan äta är KP och lilla Tass men hur kul är det när vi andra avstår?

I min familj är denna ljuvliga semmeltid något som går oss spårlöst förbi.

:-(

15 kommentarer:

sofie sa...

Det blir kanske inte samma sak,men istället för mandelmassa använd vaniljkräm eller om det var vanilj sås jag fick.Gott var det.Kram

Pangbruden sa...

Jag vet jag har provat men det är inte riktigt samma sak:-(

LJ Media sa...

Du får ersätta semlan med något annat som du gillar. Ett wienerbröd kanske?

Pangbruden sa...

Wienerbröd??? Fullt av läskiga mandlar!!

Anonym sa...

Ja, jag kan enbart enbart äta mandemassan.Vi kan dela, du får grädden och brödet så tar jag resten.

Flunkbuster sa...

Det brukar på konditorier finnas semlor med olika sorters sylt istället för mandelmassa och de är goda om jag får säga det själv.
Hemma på Åland skippade vi oftast mandelmassan på våra semlor och åt dem utan fyllning. Fast vispgrädden var med förståss.
Jag håller dock på traditionerna numera och äter semla endast på den rätta dagen.
I år är det den 24:e om jag kommer ihåg rätt.
Min kropp behöver inga semlor alls egentligen :-)
Förexten så heter det fastlagsbulle och inte semla på Åland, beställer du en semla får du en fralla med pålägg!

Anonym sa...

Mini tycker inte om grädde, så hur kul är det att sitta å äta själv? Plus att det är inte fettisdag än, så du borde inte tänka på det nu ;)

Anonym sa...

Flunken..gillar inte sylt:-( Eko. Du har nog rätt..varför ens tänka på det

Anonym sa...

Måste vara hårt att avstå, semlor är ljuvliga! Men hela kittet vill man ha, mandelmassa, bröd, grädde och florsocker. Annars får det vara.

Anonym sa...

Eskortflickan: Exakt!

Anonym sa...

Stackars stackars dig! En god semla med varm mjölk är så gott så gott!
Kram
Ewa

Malte sa...

Jag blir bara sugen på semlor på sommaren.

min pollenallergi började lite smått 1994 och bröt ut i full blom 1995 och har sedan dess bara blivit värre. Som tur är har besvären i ögonen slutat men jag kan inte äta äpplen när björken pollinerar.

Anonym sa...

KP är en lyckost tycker jag. Han kan köpa hem en massa semlor och sedan säga "just det ja..."
Sedan äter han upp alla själv.

Daniel sa...

Jag lider med eder.
Semla med mandelmassa e ju det bästa gossen vet.
Men gör en mumsig fruktsössa vetja!

Anonym sa...

Doc

KP är en lyckoost i alla avseenden:-)