2009-03-12

Resa till Prag

Då vet vi hur dotterns Pragresa i maj ska genomföras. I gårkväll fick vi lyssna till ett synnerligen intressant föredrag av den lärare som är ansvarig för det hela .

Under alla sina skolår har eleverna uppträtt exempelvis med luciatåg och mindre julkoncerter. De har tjänat ihop en tämligen stor summa pengar som de nu ska sätta sprätt på.

I åk 9 åker alla, dvs ca 90 elever, på en studieresa till Berlin, Terensienstadt och Prag. En tuff resa där man besöker muren, koncentrationsläger och Vaclac Havelplatsten. En resa som lär dom om hur orättvist det kan se ut i världen, hur grym den kan vara och hur bra dom har det.

Jag tror det är viktigt att aldrig glömma att aldrig ta för givet. Visst är livet här och nu men för att uppskatta det kan vi ibland behöva påminnas om att det inte alltid varit så och att alla inte har det lika bra som oss.

När jag såg bilderna från Prag längtade jag tillbaka dit, det är en vacker stad. En stad man trivs i.

Tänk om jag hade råd och möjlighet att fara dit i år...

Straxt frukost i ett kyligt Närke.

4 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Prag om våren...

Härligt!

Historien är viktig ur flera perspektiv.. Att upptäcka den på plats är det bästa vi kan ge våra barn!

Pok

Mallastressarduffbralla

sofie sa...

Vi vet ju inte egentligen hur bra vi har det för det märks inte genom att vi är van sen barns ben att så här ska det var.Många säger så om ungdomarna men det gäller ju även vi.Glöm inte visa eller skriva om lunchen du intar i dag.Kram

LJ Media sa...

Lyckliga kids som får en nyttig historielektion samtidigt som de får besöka en av mina favoritstäder, Berlin. Prag har jag ännu inte besökt, men det kommer väl.
I Berlin finns det ett Stasimuseum på Nordmannenstrasse. Lite mer hardcore än murmuseet vid Checkpoint Charlie. Båda museerna bör besökas. Sen kan ju kidsen käka på en av mina favoritrestauranger, Berliner Republik på Schiffbauerdamm. Tipsa om Leberkäse. Supersmarrigt! Hoppas att de får en fin resa och att du bloggar om vad du får höra om upplevelsen.

Anonym sa...

LJ klart jag bloggar om deras resa.. ska även tipsa personalen om Muséet. De går på Maurmuséet