2009-03-03

LCHF

Så här fungerar min favoritdiet

INGA och då menar jag INGA kolhydrater, bortsett från det delikat fettförbrännande vinet på fredagskvällar.

Men f.ö ät INTE potatis, pasta, ris, morötter, kålrot, palsternacka eller rödbeta och ge tusan i banan, ananas och melon.

Socker säger ju sig självt att man ska strunta i. Är man riktigt sötsugen kan man äta mörk choklad eller lightläsk.

Ät däremot kyckling, fisk, kött, broccoli, kål, ärtor, zucchini, squash, bönor, nötter, solrosfrön, mandel, (Om du inte är allergisk som jag då) avocado, oliver, tomat bacon, ägg, grädde, smör, mjölk, fil och ost.. Gärna gorgonzola till vinet på fredagkvällarna. Ät endast en frukt/dag! Möjligheterna är oändliga.

Jag lovar du går ner i vikt, blir piggare och mår bättre. Jag har aldrig halsbränna längre och mitt tusenåriga problem med urinvägsinfektion är helt plötsligt ett minne blott.

Dag 4 har du huvudvärk för då har kroppen socker (läs kolhydratabstinens) men sen blir du pigg som en mört. Första veckan förvånar det mig inte om du gått ner 2 kg.

En dag kan se ut så här

Frukost: Äggröra, stek i smör med lite färskost och till det serranoskinka. Ibland äter jag grape för jag gillar det. Du kan även göra egen mûsli på nötter, frön och kokos att hälla i den helfeta filen.

Lunch: Köttfärs champinjoner och lök bryns i smör. Häll på lite grädde och smula ner lite ädelost. Servera med kokt broccoli.

Mellis: Oliver, fetaost eller avocado. Själv är jag sällan hungrig till mellis så jag brukar avstå. Den feta maten gör att man äter mindre portioner.

Middag: Kyckling inlindad i bacon serverad med grönsallad med en dressing på olivolja och balsamico. Avsluta med en god ostbit.

Efterrätt: Jajamensan stek äppelskivor i smör med kanel och ta lite vispgrädde till..kanske lite rostade nötter kan vara gott också..

Och du.. Glöm för allt inte det förbrännande vinet på fredagar!

Det finns en uppsjö av fina recept.. googla dig fram, du ångrar dig aldrig!

PS. På helgerna när jag tävlar äter jag lite kolhydrater, jag är inte korkad, men då minskar jag på fettet.

Jag bantar inte, jag går liksom bara ner i vikt. Äter det gottaste och minskar sakta men säkert.

Life is goood! :-)

17 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååhhhh va inspirerande gumman!

För ett par år sedan körde jag en veckas stenhård exakt sådan "diet" (kan man inte kalla det tycker jag men ändå) och det skedde underverk!

Men man måste tillslut få i sig kolhydrater, dock i små mängder, i synnerhet när man tränar så hårt som jag gör.

Men nu inspirerade du mig så stenhårt att jag kommer köra en eller två veckor med samma knep igen.

Wooohoooo. Hurra för Pangis!

Anonym sa...

Visst är det härligt! Jag är väl inne på min sjätte vecka nu, har jag för mig. Jag kör ganska strikt.
I lördags firade vi ju lite grann, och champagnen smakade saft! Mina smaklökar har blivit ovana med det söta. Osötad vispgrädde i flaska smakar också jättesött.
På nattkvisten slängde jag förresten in min några nävar ostbågar. Har ingen som helst ångest för det, men jag hade ont i magen i två dygn efteråt.
Jag är ju även av med min mångåriga katarr, huden är jättefin och jag sover så himla bra.
Och detta är inte en tidsbestämd diet, jag kommer att äta på detta sätt resten av livet.
Oj, så långt...

Kia sa...

Tack! Tack! Tack!
Nu dj-lar kör jag!

Pangbruden sa...

Tack fru P!!!

När man tränar hårt behvöer man kolhydrater det säger t o m den gode Dahlqvist

Pangbruden sa...

Bitte.. jag hålelr med dig till fullo!!!!

Pangbruden sa...

Kia go for it girl!

Anonym sa...

jag skulle aldrig orka dieta! aldrig! :D

HHAHHAH själv är jag 17, men jag tror dessa uttryck ligger lika långt ifrån mig...

Daniel sa...

Du allt duktig å hälsosam!

Anonym sa...

Japp åtminstone på fredagar:-)

Anonym sa...

Eller hur?!?!?!

Det kan bara inte gå....

Det motsäger ju ALLT som man är hjärntvättad med... :o/
Miasomintetror...

Anonym sa...

Mia kanske ska ta och prova...

Anonym sa...

Ja jag har provat det fettbrännande vinet, både i fredags och lördags. Fick mest ont i huvudet......det blir kanske bättre på sikt.

Anonym sa...

Jag tyckte du såg lite tunn ut när vi sågs sist..

Anonym sa...

Tror nästan att jag ska försöka laga till den där lunchgrejen. Jag är tokig i champinjoner och broccoli. Så sköljer jag ner allt med ett glas rött. Blir det pannkaka av det hela kan jag ju alltid trösta mig med ett glas rött!

Anonym sa...

Jag har läst en del om den där dieten nu när jag försöker komma fram till vilken kost som är bäst för min mage.

Tyvärr fungerar inte allt som du tipsar om så bra för mig men jag skulle verkligen behöva jobba bort sockersuget en del.

Kul att du hittat din metod pangis!

Anonym sa...

Fast lightläsk är väl inte så bra. Klart bättre med mörk choklad i så fall.

Pangbruden sa...

Mattias.. Ibland har nöden ingen lag då får man ta till lite lightläsk:-)