2009-03-02

Livstid?

Mattias Flink vill ha nåd. Slippa fängelse. Han säger att han inte blir någon bättre människa av att sitta längre i fängelset.

Men Mattias, du sitter inte i fängelse för att du ska bli en bättre människa. Du sitter där för att du mejjade ner, eller snarare slaktade sju unga oskyldiga personer.

Det har inte ett skit att göra med om huruvida du är en bra människa eller inte. Det är det straff du fått och som du ska bära. Din tid i fängelse har varit allt för kort för att man ska kunna säga att du sonat din skuld.

Du belade sju familjer med livstidsstraff med din gärning. Sju oskyldiga fick inte ens ett liv tack vare dig. Deras familjer får leva med en onödig sorg varenda dag. Du gav dem den stora äran att slakta deras barn, så säg mig varför ska du få gå fri redan?

Hur mycket är ett människoliv värt? En del får livstid och sitter inne i 25 år när de bragt en person om livet. Du knäppte sju! Sju stycken Mattias. Jag struntar uppriktig i om du är en god eller dålig människa, men du kan sitta där du sitter.

Det mina vänner är min åsikt, vilken är er?

16 kommentarer:

Monica sa...

håller med dig!!!!!

Anonym sa...

Åh jag skulle ha kopierat min kommentar jag precis skrev till Cian (galencirkus.blogspot.com).

In med packet på livstid. Ge dom vatten o bröd. Bort med trerätters middag, tv o dvd.

Som sagt, skulle inte förvåna mig om de även har HÄstens sängar att sova i.

Jag skäms över vårt hur vår rättspolitik ser ut. Usch.

sofie sa...

Jag håller med dig,men jag tycker att livs tids fängelse då ska man få sitta inne hela sitt liv och inte komma ut efter 25 år.Jag är en hård liten brutta.Kram

Malin sa...

Det kallas straff och inte rehabilitering! Klart vi alla önskar att han blir en bättre människa. Men det är väl en klen tröst för de efterlevande. Nej, han kan gott sitta där han sitter. Varför ska han ha ett bra liv när de 7 han dödat inte fick något liv alls?

Anonym sa...

Kriminalvård innebär inte enbart "straff", utan som hörs på namnet skall det även innefatta "vård". Ingen blir "bättre" av att sitta inlåst med bortkastad nyckel på vatten och bröd livet ut. Självklart skall man avtjäna sitt straff, men att låsa in någon livet ut gör varken brottslingen till en bättre människa eller gör att familjer får sina anhöriga tillbaka. Även anhöriga till de som sitter i fängelse drabbas, inte minst deras barn. Det finns många aspekter att ta hänsyn till och att säga att "packet ska in på livstid" är en oerhrt förenklad syn på tillvaron. Och nej, det finns inga Hästenssängar på insidan.

Unknown sa...

Anonym
Han har mördat SJU människor

Sju människoliv som har gått till spillo och deras anhöriga kommer leva med sin saknad varje dag tills dom dör
Då kan han sitta där han sitter tills han dör!

Han är en kallblodig mördare och mördare ska sitta i fängelse!Bara att han har obevekade permisoner är jävligt obehagligt!

Sen att jag råkar vara anhörig till ett av offerna har inte med saken att göra..Jag har samma åskter om alla mördare..

En människa som är kapabel att släcka ett människoliv ska inte vårdas..han ska förvaras så han inte kan skada igen!

Anonym sa...

Håller med dig helt!

Anonym sa...

Cian: Skulle du ha samma åsikt om det var din man som mördat någon? Skulle även han sättas på vatten och bröd utan hästensäng, skulle era ev barn inte få hälsa på sin pappa?

Pangbruden sa...

Anonym. skulle du ha samma åsikt om det var ditt barn som mördats?

Jag har stor förståelse för att man måste se till olika aspekter i ett mål, men samtidigt bör straffet spegla karaktären på brottet. Det här handlar inte om någon förtvivlad misshandlad kvinna som slår ihjäl sin make utan om slakt..

Hade jag varit anhörig till Flink hade jag nog tyckt samma sak är jag rädd.

Unknown sa...

Hade min man mördat någon så skulle jag nog inte tycka annorlunda..Jag skriver NOG för jag vet inte hur man skulle reagera om det nu skulle hända!

Vet inte hur du ser på människoliv men för mej är dom heliga..


Har man passerat gränsen för "vanlig" kriminalitet genom att döda så kan man döda igen..Thats my point!

Och vatten och bröd vet jag inte men faktum är att fängelsefångar ätar bättre mat än skolbarn!

Anonym sa...

Självklart har man all rätt att vara "partisk" i ett mål när någon anhörig drabbats, men i ett normalt demokratiskt samhälle som bygger på mänskliga rättigheter låser man inte in en annan människa på vatten och bröd och slänger bort nyckeln. INGENTING blir bättre av det. Att läsa kommentarer här som kräver dödsstraff och hårdare tag gör mig mörkrädd. Våld föder bara mer våld.

Anonym sa...

Information ang. maten:

http://www.kriminalvarden.se/templates/KVV_InfopageGeneral____5002.aspx

Unknown sa...

Anonym
Hade du haft en egen blogg så hade jag kanske sluppit bomba Pangis kommentatorsfält!Sorry pangis!

Jo klart man blir partisk om man är anhörig..klart man blir..man lever ju bland sorgen som finns kvar trots att det är 15 år sen..

MEN Sveriges straffsatser för grova brott ÄR för låga..

En mördare ska inte vara ute tidigare bland folk pga gott uppförande i fängelset..

Fångar som klagar på att de inte har tillgång till Canal plus,inte får ha mobiler osv..
DET sticker såklart i ögonen på folk som får uppfattningen att sveriges fängelser är ett rehab för kriminella..de får dessutom dagsersättning från FK ( mer än vad vissa människor får i arbetsträningslön)

Jag är inte för avrättningar..men däremot ska livstid vara LIVSTID!

Pangbruden sa...

Dödsstraff?? Det är inge som skrivit det.. Jag anser bara att han inte suttit klart sitt straff än.. Jag är emot våld.. I synnerhet det våld som den gode Flink använde sig av och med tanke på brottets natur kan han gott sitta inne ett tag till.

LJ Media sa...

Flinks gärning är ju knappast något man kan blunda för. Givetvis ska han förvaras på en plats där han inte kan göra mer skada, inte minst av hänsyn till offrens familjer.
Min kompis farsa blev misshandlad, rånad och fastbunden i sin ganska avlägset belägna stuga. Han riskerade att dö, då han led av hjärtfel. Gärningsmännen, tre ungdomar i åldrarna 16-18 år, avslöjades genom lite deckararbete av oss som kände för polarens farsa. På rättegången krävde deras advokat lyckta dörrar. Hans argument var deras låga ålder.
Vad sände det ut för signaler hos kidsen, tro...

Anonym sa...

"Jag håller med", "in med packet på livstid", "skäms över hur vår rättspolitik ser ut", "kan gott sitta där han sitter"... Ja jisses, man blir mörkrädd över alla kommentarer...När sen den i övrigt duktiga bloggaren i egen hög person levererar det utslitna och billiga argumentet "skulle du ha samma åsikt om det var ditt barn som mördats?" Ja, då vet man inte om man ska skratta eller gråta...

SKÄRPNING MÄNNISKOR!!!