2009-03-12

Dagens LCHF tips

Jag fick betala ett högt pris för mitt fuskande med pannkakan tidigare idag. Denna lilla välstekta rackare satte alla magkrämpor i brand och eftermiddagen var inte särksilt trevlig.

Så nu gäller det att vara strikt en tid framöver. Aftonens LCHF tips lyder som följer:

Gratäng med blomkål och bacon

Förväll frysta blomkålsbuketter och lägg i en eldsfast form

Stek ett paket bacon klippta i mindre bitar, det går bra att steka i smör:-)

Strimla lite purjo.

Lägg purjo och bacon över blomkålen.

Blanda grädde och ev cremefraische med dina favoritkryddor.

Jag tog salt, peppar, chilipasta, tomatpuré och lite soya

Men jag kan även tänka mig att örter, vitlök och dijon skulle vara gott.

Häll över formen. Skiva sen tomater och lägg överst samt smula på getost.

Gratinera i ugnen till det kokar i formen och allt fått fin färg. Kan det ta knappt 15 min i 225 grader tro?

Smaklig fettfylld och god måltid mina vänner!

6 kommentarer:

sofie sa...

Skall testa till veckan.Kram

Flunkbuster sa...

Låter smarrigt det där.
Måste testa det.

Själv åt jag en redig portion "kulsprutevälling" med en massa hackad rå lök och senap i, precis som sig bör på torsdagar.

Det är därför en del "atmosfäriska störningar" i luften här hemma :-)

Anonym sa...

Jag har "fuskat" två gånger sen jag började den sista januari. Båda gångerna har magen börjat krångla efteråt. Kan nog bero på att jag kör tämligen strikt.
Provade förresten Max's lowcarb-burgare idag - helt ok!
Med en bytta garlic dip nerstoppad mellan salladsbladen ;-)

Malte sa...

Jag har gjort en liknande med Garam Masala i crémè fraischen och rödlök istället för purjo idag.

Anonym sa...

Bra Sofie.. du kommer att gilla det..

Flunken.. håll dig undan din familj:-)

Bitte.. Tack för det tipset!! Det ska testas!

Malte.. låter lika gott det med

Majsanochmalla sa...

Blir en test nästa gång barnen är hos pappa...

Hr funkar det dåligt med grönsaker... och envisa barn!

Pok du vackra kvinna!

Mallahaenhärlighelgbralla