2008-05-12

You are fooled!

Du är inte bara lurad, du är grundlurad! Jag med! På handelsprogrammet där jag arbetar prenumerarar vi på ICAnyheter. En branschtidning för handlare. Den är ytterst intressant för där kan man läsa exakt hur de stora företagen via handlarna ser till att vi shoppar mer och mer. Jo jag vet att de flesa av oss är någorlunda insatta i annonsers påverkan, det som är intressant är att se hur de går tillväga. Och hur leverantörerna marknadsför sig till handlarna för att de i sin tur ska öka sin försäljning. Markandsföringen ser lite annorlunda ut kring de varor vi sedan får reklam om.

Ett axplock ur veckans tidning kommer här:

Abba: En kraftfull lanseringskampanj kring deras nya makrill bla skriver de i annonsen "Vi har tagit fram ett signalstarkt butiksmaterial som inte går någon förbi"

AquaDór: "Öka kronmarginalen med Skandinaviens mest sålda stilla vatten"

Valio: "Smak för god försäljning"

Marabou: "Vinnare till morsdag Värdetillväxt +12%för Noblesse"

Chiquita: " ..väcka uppmärksamhet bland alla smoothieälskare och med all säkerhet värva nya till din kyldisk.."

Kviks "Massor av säljfrämjande aktiviteter hela våren"

Ostkompaniet: "Under våren kommer Västan annonseras tungt i populärpress..."

Skogaholm: "Fler mindre bröd bäddar för merförsäljning - utnyttja tillfället i din butik"

OLW: "Sundare chips lockar nya konsumenter och får fler att köpa oftare" "Snyggare design driver impulsköp.."

Etc etc jag skulle kunna hålla på i evigheter. Och tro mig alla företag är likadana. därefter beskrivs i annonserna hur marknadsföringen ska gå till och vart.. dvs TV, press etc. Vi konsumenter blir "hjärntvättade" och shoppar loss. Jag kan villigt erkänna att jag t o m kan bli intresserad av en vara redan när jag läser annonsen i branschtidningen. Snacka om att man blir påverkad. Min hjärna är motaglig för allt möjligt verkar det som:-)

Det som var fint att läsa i veckans tidning var att ICA i Umeå slopar cigarettförsäljningen, troligen kommer fler att haka på. Som f.d rökare har jag alla argument för rökarens tillvaro men ändock måste jag hålla med min nykonfirmerade snart 15 årig dotter när hon med sin mest överlägsna stämma kallt meddelar: Rökning...moget..

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har under den gångna veckan upplevt reklam/marknadsföring i dess allra bästa form: provsmakning! Attans, man bara köper och köper:-)

Anonym sa...

Hej Bruttan!
Hoppas pangandet i helgen gick bra.. Själv har man lekt sjuksyster, funderar på att skaffa en sån dosa, så han tar sina alla Antibiotika på rätt tid.... Herregud! TUR att man är kvinna! Say no more! *L*

//Mia

Anonym sa...

Varför inte sälja tobak i speciella tobaksaffärer?

Anonym sa...

Reklam betyder ju att ideligen ropa. Och dom är onekligen duktiga på att ropa ut sina budskap.

Anonym sa...

Mia: En sjuk man.. ja jisses jag som trodde jag hade problem :-)

Bitte : Nästa vecka är det min tur

Malte.. Tobaksaffärer fanns ju förr

Macen: Man förundras

Anonym sa...

Ja jag gick på Comfort-butikens reklam. Alltiett-lösnin, inget brå med hantverkare, proffsigt utfört, och i tid.

Anonym sa...

.. gick du på den lätta:-)