2008-05-11

Renovera? Läs här först

Går ni i renoveringstider? Badrummet kanske? Innan ni anlitar någon gå in på min Bästaste vännens blogg; Bettans resblogg, hon är länkad här till höger, och läs. En historia i bästa Fawlty Towers stil och då är jag rädd att hon t o m missat berätta en del. Anledningen till att hon numera är sambo med mig och förlovad med min kranke katt hittar ni i allafall i inlägget. Och vad ni än gör anlita aldrig, aldrig och jag menar aldrig Comfortbutiken. Åtminstone inte den i Örebro.

För det som en gång skulle bli ett snyggt badrum... bidde bara en tumme..

9 kommentarer:

Anonym sa...

jättetråkigt , hoppas dom aldrig får ett jobb igen!
Men ni har väl kontaktat sberker och konsumentverket?
och örebro tidningen? *hoppas jag *


kram Monica

Anonym sa...

Jag kommer ALDRIG att ge mig in på nåt dylikt projekt, avskräckt om jag någonsin ens nuddat vid tanken...Jag som får blodtryckshöjning av allt som inte fungerar i teknikens värld, skulle förmodligen behöva fraktas till akutpsyk...

Anonym sa...

fyfan vad jobbigt det där lät och vi är ju faktiskt precis igång med att börja planera hur vi ska renovera vårt ena badrum, brrrr.

Anonym sa...

Matte.. var noggrann i val av entreprenör! Välkommen till mig btw!

Anonym sa...

Jamen det var ju du:-)

Flunkbuster sa...

Ojojoj, det verkar som Bettan har gått på en riktig praktmina!

Att renovera badrum är inget man bara gör hur som helst, det är mycket som ska kollas och som måste göras rätt innan man sätter igång!
Först ska man kontrollera med BKR, (ByggKeramiskaRådet) om företaget man tänker anlita är godkänt att utföra badrumsrenoveringar.
Har företaget F-skattesedel mm?
En ordentlig upphandling bör göras med ritningar och byggbeskrivningar och en massa annat.
Sedan ska man då göra själva renoveringen och det är mycket strikta och hårda regler på badrum idag.
Ska man kakla om måste man riva det gamla kaklet först, även ev klinkers på golvet måste bort och golvbrunnen måste bytas! (varesig man vill eller ej)
Den viktiga Fuktspärren måste vara godkändt utförd och har man t ex träväggar eller gipsskivor på väggarna sedan förut så blir det till att riva ner även dessa och sätta upp nya väggskivor som är enkomst framtagna för våtrum. Det är dessa skivor (som kostar en smärre förmögenhet) som måste upp enligt de nya hårdare byggreglerna för våtrum.
Dessa Regler kom redan förra sommaren!
Har man Inte gjort allt detta gäller t ex inte hemförsäkringen om det skulle gå på tok.
Det är samma sak med golvet, det ska vara dessa sv*ndyra skivor eller så använder man ev de något billigare minaritskivorna.
När allt är klart ska hantverkaren/firman utfärda ett intyg på att allt är gjort enligt reglerna och att eventuella anmärkningar och avvikelser finns upptagna i intyget. Och framför allt så ska de lämna en bygg-garanti på arbetet!
Har man inte detta så är det troligen helkört när man sedan har fått vatten/fuktskadan.
Det är du som Bostadsrättsinnehavare (tillsammans med din förhoppningsvis våtrumsbehörige entreprenör) som är ansvariga för renoveringar som gjorts i ditt badrum. Du är också ansvarig för renoveringar i lägenheten för övrigt.
Du är ansvarig för dina renoveringar i 10 år! Även om du flyttar efter t ex fem år!
Så det vill till att man gör det rätt från början.
Vad det gäller hemförsäkringar så är det särskilt ett försäkringsbolag som utmärker sig vad det gäller att blåneka ersättning för vatten/fuktskada i lägenheter, det är:
FOLKSKAM ursäkta Folksam ska det vara.
Så alla ni med hemförsäkring genom facket (företrädesvis LO-fackförbund som anlitar Folksam för sina "inbakade" hemförsäkringar menar jag då) bör ta sig en riktigt rejäl funderare om det är värt pengarna att vara med i facket bara för den "förmånliga" hemförsäkringens skull!
Själv har jag precis i dagarna blivit varse Folksams policy då en br-innehavare i en förening jag förvaltar har fått hela sin lägenhet fuktskadad då diskmaskinen löpte amok när ingen var hemma. Hela lägenhetens golv har nu rivits ut och stackarna som bodde där får inte ett endaste rött öre på sin hemförsäkring!
Rätt gissat de har Folksam!
Ord och inga visor, från...

Pangbruden sa...

Flunkbuster.. TACK!! Detta ska omedelbart vb till Bettan. Nu är Comfortbutiken mycket välrenomerade men det verkar inte hjälpa ändå:-/

Pangbruden sa...

Btw Jag har inte Folksam har aldrig gillat det bolaget då jag anser de är utsugare..

Anonym sa...

Tur att jag inte har Folksam som försäkringsbolag. Hoppas TryggHansa är bättre!!