2008-05-25

Udda upplevelse

Idag har jag varit med om något udda, ja en annorlunda rent utav smått chockerande upplevelse. Åtminstone för mig. Efter att vi morsdagsfikat hos KP´s mor dvs farmor (Tro mig hon kan bulla upp hon) hade lilla Tass avslutning med scouterna. Glada i hågen vandrade vi dit i tron att de små scouterna skulle visa upp sina knopar och trädbitar och allt vad de nu hållits med under våren. Istället fann vi oss sittandes mitt i någon frikyrkas sommarfest med allt vad det innebar. Jodå vi var rätt men scouterna hade tydligen inget att visa upp däremot fick vi se allehanda andra barn som uppträdde med himlaspel och dylikt.

Märkligt att sitta och titta på helt främmande barns avslutning ännu märkligare att göra det i frikyrklig regi. Med all respekt för människors tro och religion men frikyrkan står långt ifrån mig, väldigt långt. Det är en ritual och en livssyn som jag inte finner särskilt tilltalande däremot klankar jag inte på någon annan om det tilltalar dom. Hur som helst så var det synd för jag hade gärna sett liten Tass knepa och knopa. Jag blev lite chockerad och kände mig lite lurad (KP med) Hade dom börjat tala i tungor eller ropat något hade jag rest mig upp och gått direkt och tagit med mig lilla Tass. KP tyckte det var ytterst roligt att se min reaktion:-) Även han tyckte nog att det var riktigt tråkigt att inte få se något av sin sons verksamhet men få lyssna på böner och hej och hå i över en timme. Vi skippade fikat, vi kände oss något besvärade kan jag lova:-)

Hur som helst så har vi diskuterat om liten Tass långsiktigt kommer att påverkas eller småindroktineras i frikyrkan för då får nog scouterna klara sig utan honom och knopa får han göra hemma.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det är skillnad på scouter och scouter. Frikyrkorna har också scoutverksamhet men den skiljer sig från svenska scoutförbundets och KFUMs verksamhet.

Pangbruden sa...

Det verkar tyvärr vara en frikyrkas scoutverksamhet hans mamma anmält in honom i .. synd eftersom han gillar scouterna.. Tyckte väl att de hade fel färg på skjortorna. dom var inte blå dom var gröna

Anonym sa...

Har varit med i riktiga scouter (ej frireligösa) så jag kan lära Tassen dubbelt halvslag runt egen part,olika eldar och jag har dessutom märke för knivbevis!!

Anonym sa...

Jag hade blååå!

Pangbruden sa...

Bra du får starta en scoutcamp i trädgården

Majsanochmalla sa...

Blå ska det vara!!! Inget annat..

En av mina T:n hamna på kyrkans kör... Jag dissade det fett! Jesus hit och Jesus dit... Men ungen tyckte inte det gjorde så mycket... Bara hon fick sjunga så.. Efter några år slutade hon självmant!

Pok

Mallavetattansintevadsomärrättbralla

Anonym sa...

Huu... jag får faktiskt lite rysningar av såna där "happy clappers". I min hemstad fanns ett gäng. Det enda som räknades var hur framgångsrik man var. Det var liksom Guds sätt att visa att de var bra och fina kristna människor. En del gick så långt i sin kamp för rikedom att de stal från sina arbetsgivare. I Guds namn, kanske?

Anonym sa...

I det samhälle där jag växte upp var det pingstkyrkan som drev scouterna. Kanske lika bra att jag inte fick plats. Men å andra sidan hade jag ju inte så mycket mer tid över då jag tränade nästan varje dag.

Anonym sa...

Statens scoutklubb är inte heller så illa - camouflagefärgade kläder och diverse trippar till Afghanistan och Liberia, vad mer kan man önska? Knopar byts ut mot AK 5 och stridsvagnar även om våra folkvalda på sista tiden skurit bort allt det aktiva och bara behåller administrationen...

Ja vad göra? Jo, börja med pistolskytte! Nästan som frikyrlig scoukår.. ,-) Äta varmkorv mellan fältvarven, tälja i träkolvar och få pistolbevis istället för knivbevis..

Anonym sa...

Jodå pistolskytte är ingen dålig form av scouting det inte.. men kanske inte afgahanistan när man är knappt 9 år fyllda..;-9