2008-05-04

Konfirmation

Solen skiner över fur och gran..endast mamman är vaken. Poetiskt vaknar jag till denna min vackra dotters konfirmationsdag. Vårt norska påbrå gör konfirmationen en aning större än för andra. Åtminstone är det en självklarhet. Sen är jag mycket positiv till den konfirmationsundervisning båda mina teens har fått. Fantastiska ledare har undervisat dom inte bara i kristendom utan i etik och moral. Värdegrunden i samhället. Hur vi ska bete oss mot varandra, vad som är ok att säga tillvarandra, vad ska vi acceptera från andra etc. Frågor som jag tycker känns aktuella för många av dagens ungdomar. Det är en ganska tuff värld dom lever i och skolan varken kan eller har möjlighet i att ge dom allt. Vi föräldrar har ett stort ansvar och konfirmationsundervisningen har verkligen varit pricken över i.

I Norge komfirmerar sig i stort sett alla, gör man det inte i kyrkan så gör man det borgerligt. Nu är nog inte norska ungdomar ett spår bättre än svenska utan lika trevliga som våra:-) I Norge träder dom många gånger även in i vuxenlivet efter konfirmationen med allt vad det innebär och det tycker jag kanske inte är ok. Ja ja det jag föröker skriva är helt enkelt att jag gillar konfirmationen och vad den står för och jag tror många av våra ungdomar skulle må bra av det, om inte i kyrkan så borgerligt. Lite etik och moral har ingen dött av:-) Ej heller pistolskytte.

Nu ska jag gå och mata hyresgästen om nu inte katten skrämt ihjäl honom/henne. Bilder från dagen kommer, var så säkra.

4 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Etik och moral... Barn/tonåring och vuxna också, för den delen behöver ständiga påminnelser i just det ämnet.

Jag skickar en bamsekram till fintjejen och önskar henne en dag att minnas!

Solsken till er!

Kram...

Mallaskatänkapåhenneidagbralla

Anonym sa...

Hur ser det ut här då nuförtiden? När jag konfirmerade mig va det 14 av 15 som gjorde det.

Flunkbuster sa...

Det är väldigt olika hur det är med konfirmation från år till år.
Det är iaf min uppfattning.
Antagligen spelar kompisar och annat grupptryck in en hel del.
När sonen konfirmerade sig häromåret var det nästan bara killarna i hans årskurs som konfirmerade sig.
När dottern sedan konfirmerade sig förra veckan var det nästan bara tjejer som gick fram.
För några år sedan var det knappt några alls som konfirmerade sig här ute i våran lilla församling.
Eftersom vår kyrka är så liten så gick de fram i fyra olika grupper, två på lördagen och två på söndagen, det var enda sättet att få plats med alla släktingar i kyrkan.
Så nog är det populärt ännu.

Appropå "hyresgästen" så kan man också ge "kottarna" vanlig kattmat på burk och framför allt annat, färsk fisk! - det älskar dom!
Ett fat med vanligt vatten ska de också ha men absolut inte mjölk eller grädde! Men det vet nog Pangbruden redan.
Man kan också bygga en liten låda med lagon stort ingångshål och även ett utgångshål. Där kan kottarna sedan utfodras utan att ha konkurrens av kattor, skator och måsar mm. Placera gärna lådan långt inne i en tät buske.

Pangbruden sa...

Tack flunkbuster för bra igelkottetips, jag visste inte allt faktiskt bortsett från att man inte ska ge dom mjölk.

Idag var dom 7 st som konfirmerade sig 6 tjejer och en kille. Förra året var dom 8 3 killar 5 tjejer.. men nu bor ju vi på landet.. kanske är några till i stan.