2008-05-30

Mycket att göra och god mat

Jag hade egentligen tänkt skriva ett långt och genomtänkt inlägg om den goda franska maten. Man kan inte få dålig mat i det landet. Minsta lilla sjaskiga vägkrog servererar den mest delikata lunchtallrik du kan tänka. Tyvärr har vi i Sverige ett och annat att återgå till, dvs vi bör sluta med dessa halvfabrikat. Hur som helst så har jag argument tankar och synpunkter på detta men jag har inte tid att plita ner dom. Min värsta arbetstid har inträffat, terminsslut vilket innebär att jag jobbar dag, natt och all tid däremellan.

I afton grillning coh rosévin med KP. I morgon skjutbanefix och 40 årsfest, söndag kanske en tur på sjön. Nu åter till betygskataloger och intagningar.

9 kommentarer:

Vedhuggaren sa...

Hm, för drygt tio år sen så var jag i Le Tréport och åt soppa på en krog. Jag fick aldrig reda på vad det var för ingredienser ... lika bra det ;)

Pangbruden sa...

Jamen erkänn att den var god;-)

Anonym sa...

Min far och jag beställde 1982 "Tripes à la Mode de Caen" som dessert när vi var på genomresa i Frankrike. Egentligen ville vi ha lite "fromage", dvs citronsufflé, men det som i ordlistan översattes till "komage" trodde vi var ungefär detsamma. Kyparen tittade förundrat på oss och kom lite senare in med en, just det: ko-mage!!!

Då kände vi oss som Mr Bean med son... :-)

Pangbruden sa...

Fromage är ost..inte citronsufflé.. komage?? Hur sjutton lyckades ni med det:-)

Flunkbuster sa...

Den som vill läsa om vad våra svenska livsmedel innehåller ska absolut läsa den nyligen utkomna boken "Den hemlige kocken".
Jag läser den just nu som kvällslektyr och kan meddela att vi blir ordentligt grundlurade varje gång vi är i livsmedelsaffären.
De flesta varorna är utsatta för diverse manipulationer.
Jag har redan börjat läsa innehållsdeklarationerna på varorna mer noggrant än tidigare och ratar de med artificiella tillsatser bland de 5 första ingredienserna.
Det är riktigt skrämmande vad vi stoppar i oss.
Inte undra på att folk får magcancer och andra allvarliga sjukdomar.

Nickedockans blogg sa...

mmm den franska maten var god, eller den jag åt ialla fall.. C älskade crepsen med noisette... : ) och du tack för alla goa kommentarer.. tror inte du fattar vad de är värda... och dina underbara "killar" som också hittat min sida... jag blir varm ihjärtat barajag tänker på det.. att någon läser, och verkligen sätter sig in i det jag skriver.. känns stort... och kommentarena är kloka.. kramar om dig...massor

Pangbruden sa...

Jamen det är kloka killar det sörru:-) Dom är ju pistolskyttar:-) Du är ju en rätt smart jänt du med guman, lite skadeskjuten just nu men när du läkt.. Då..;-) Kram o trevlig helg!

Flunken. Den boken har jag hört talas om, vågar knappt läsa den...

Anonym sa...

Det går att få mat man inte gilla även i Frankrike, men i "Franken" har jag inte lyckats beställa fel mat ännu.

Anonym sa...

Jag är väl ingen älskare av Lupin direkt.. men den var god när jag åt av misstag (Kanin) Grodlår och sniglar skulle jag överhuvudtaget inte ens smaka på. Men Canard.. och Foie deúx gras...mmmm