2008-05-09

Burma

Lite intelektuell måste jag nog vara. Jag tycker att Burmas militära regim är så bedrövlig att jag inte finner ord. Burmeser är det raraste, vänligaste mest begåvade folk ni kan tänka er. Vi har ett hundratal här hos oss på SFI. Att läsa i dagens tidning om att den militära regimen vägrar ta emot hjälp till sitt hårt drabbade folk, bortsett från kontanter, gör mig ont. Klart dom vill ha kontanter så dom kan fortsätta sitt lyxlirarliv på bekostnad av sitt folk.

Snälla världen reagera någon gång!

14 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Jag håller som vanligt med dig... Och för en gång skull kan även jag ställa mig bakom amerikanarnas förslag att släppa ner hjälpsändningar över Burma trors regimjävlarnas protester....

Snälla alla... Skänk iaf en tanke till det drabbade Burma vad ni än gör i helgen...

Pok... Raringen...

Mallahatardiktaturerbralla

Pangbruden sa...

Ja för en gångs skull tycker jag att USa handlar rätt... trodde jag aldrig att jag skulle göra:-) POK

Majsanochmalla sa...

Vi är twins! ;-)

Pok

MallaantiUSAfördetmestabralla

Pangbruden sa...

Jepp så är det..Fasst du är den snygga av oss:-) POK

Anonym sa...

Ja jag håller med dig helt i allt. Burmeser är underbara människor förutom just den där djävla militärjuntan då förstås. Det känns trist att Burma blir lite bortglömt i världen och det är ju rätt sjukt att de styrande genom sitta agerande ser till så att tusentals människor mister sina liv i onödan. Som om de styrande inte har gjort nog ont genom åren.

Pangbruden sa...

Mattias du har bara så j-a rätt!

Majsanochmalla sa...

Hahhha... Nähä du... Du är min snygga och jag är din!??!?!

Pok

Mallaganskavanligbralla

Pangbruden sa...

Pangis är ganska ordinär hon med.. man blir inte så själavacker med fågelinfluensa:-)

Anonym sa...

Ibland känner man bara en sådan maktlöshet när man läser och ser nyheter om humanitära katastrofer.

Men den här gången är lidandet för de redan så hårt utsatta människorna i Burma, för mycket för att bara luta sig tillbaka i soffan och inte göra någonting.

Vi bloggare är en maktfaktor här i Sverige och kan påverka. Vi är alla på något sätt engagerade medmänniskor och vårat engagemang kan göra skillnad.

Vill du hjälpa mig sprida *Blogg uppropet för Burma-offren*?

Gå in på min sida och läs gärna mer:
http://smalltownstyle.blogg.se/1210265083_blogg_upprop_fr_burma.html

Med vänliga hälsningar
Sara Small Town
smalltownstyle@hotmail.com

Den allvetande brädhögen sa...

...men det är tyvärr sällan som USA ger gratis...
Oftast handlar det om maktpositioner, löften om inflytande/gentjänster/tillgångar till militärbaser osv, osv...
Om man en gång gett USA ett lillfinger...titta på Irak...som de skulle hjälpa, hrmmm.
De enda som skulle kunna hjälpa, vore väl de rent oberoende hjälporganinsationerna, som inte har villkor för sina insatser, typ Röda Korset, Röda halvmånen o dyl.
Inte ens religiösa hjälporganisationer har alltid rent mjöl i påsen. Man vill nog oftast få lite religiös påverkan som bieffekt av sin insats.
Därmed menar jag inte att det gör katastrofsituationen bättre. Inte heller att militärjuntan har mina sympatier. Alls icke!
Det är en fruktansvärd naturkatastrof som drabbat ett redan oerhört utsatt land.
Det hemska är, att det med stor sannolikhet är människans överutnyttjande av naturen som orsakat vidden av katastrof. Om mangroveområdena behållits intakta, hade cyklonen aldrig fått den fria framfart via monstruösa vågor som den fick.
Det var samma sak med tsunamin i Thailand. Överexploateringen ger dessa fruktansvärda effekter. Vilka drabbas värst, månne?
Den rika delen av befolkningen eller den fattiga?
Gissa...

Anonym sa...

Ja, man undrar hur länge militärjuntan kan bibehålla makten!!

Pangbruden sa...

Stian.. tyvärr har du nog allt för rätt.. med sorg i hjärtat har jag följt nyhetsrapporteringen. Dock verkar det som om Röda korset fått in åtminstoen något.. Det här förfärar mig!

Den allvetande brädhögen sa...

Stian säger nöff nöff åt militärdiktaturer. Suck.

Anonym sa...

Stina min vän.. nu igen! .-) Jag ber allra ödmjukast om ursäkt.. Det måste bero på dina fina knorrar i inläggen:-)