2008-05-07

Nationaldag

Fit for fight igen efter nästan 10 timmars sömn. Hur ska jag orka en vecka i vinparadiset Alsace?:-) Nästa vecka far vi i väg på självaste Nationaldagen den 17 maj. Jag ser mig själv sitta i bussen och skråla "Ja vi elsker".

Norges nationaldag är ju som ni alla vet en folk och familjefest utan dess like. Man har finkläder, går i tåg, sjunger och alla är glada. De ngre partajar och de äldre äter gott med vänner och familj. Barnen får vräka i sig läsk och glass:-) I Sverige har vi länge grymtat om att vi inte har någon nationaldag. Vi har ju t o m sträckt oss så långt att vi tagit bort annandag pingst till förmån för 6 juni. Men inte hjälpte det, vi Svenskar kommer aldrig gå man ur huse och fira vår blågula flagga den 6 juni. Det gör vi ju på midsommarafton. Den dagen är vår nationaldag åtminstone vad gäller firande. Tänkte inte politikerna på det. Liksom i Norge får barnen finkläder på och får äta glass så mycket dom vill. Vi går kanske inte i tåg och viftar med flaggor men den blågula svajar överallt och vi dansar runt majstången sjungandes. Alla är glada och tycker Sverige är det vackraste platsen på jorden. Svenska nationalsången hörs vid flertal tillfällen. De yngre festar till och vi lite äldre umgås och äter gott med familj och vänner. Ingen större skillnad mot Norska 17 maj egentligen, eller Usas 4 juli.

Är inte det nationaldagsfirande så vet inte jag.

6 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Är det inte 1 maj som är den svenska nationaldagen ;)

Tror Flunkbuster som firar "Ålands flaggas dag" sista söndagen i april varje år och så efter det "Ålands självstyrelse dag" den 9 juni.

Pangbruden sa...

Ni ålänningar kan det här med att fira :-)

Anonym sa...

I det här tråkiga landet så får man inte fira nationaldagen för då är man rasist.

Sorry, kunde bara inte låta bli.

Tyvärr så har min barndom o mina skolår präglat hur jag ser på allt detta.

Vi fick inte hissa flaggan i skolan den 6 juni, vi fick heller inte sjunga "Du gamla du fria".

Varför?

Näe för det skulle ses som FÖR patriotiskt och FÖR rasistiskt. Stackars invandrare!

Istället fick en av Gerges-systrarna ställa sig på scenen i aulan o läsa dikter på arabiska.

Jag mår illa.

Anonym sa...

Så trist att höra. Då gick du i en ytterst dålig skola.. Styrd av fördomar och rädsla. Våra SFI elever är jätteintresserade av vårt firande och deltog med liv och lust vid valborg. Dom tycker det är kul och intressant när vi är stolta över vårt land.. Fördomarna och rädslorna kommer från annat håll..inte våra invandrare. De jag har träffat och det är flera hundra genom åren har alltid varit mycket positiva och intresserade. En minioritet förstör som alltid. Vi har alltid fått fira, mina barn med.. Och inget skulle få mig att avstå mitt firande precis som jag anser och respekterar andra kulturer och religioners högtidsdagar. Min syrra däremot fick inte göra julsaker när hon var liten för hennes fröken var med i Jehovas vittnen.. gissa om min mamma var vansinnig då. Kram kram

Anonym sa...

Ja självklart är midsommarafton vår nationaldag och den sjätte juni är mest till för dem som tycker om att klä sig i folkdräkt och titta på kungen eller nåt annat sånt astråkigt.

Jag håller med Fru P att man stör sig mycket på det här med att vi svenskar inte ska få fira MEN tror inte direkt att det finns så många svenskar/invandrare som har den uppfattningen numera heller. Håller med Pangbruden i det hon skrev i sin kommentar där.

Anonym sa...

En sak till.. Det gör mig ledsen även för Gerges systrarnas skull att de tvingades läsa arabiska dikter den 6 juni. Jag är övertygad om att de hellre hade fått visa någon av sina helgdagar.. och själva fått se och uppleva de svenksa helgdagarna. Bedrövligt tänkt av er rektor eller vem det nu var som beslutade. Inte konstigt att motsättningar uppstår då.