2008-07-25

Kvinnor med nattliga besvär

En tanke slog mig nu på morgonen. Har kvinnor mer nattliga besvär än män? Som spädbarn, barn och även tonåringar är vi nog ganska lika. Åtminstone mina teens vill helst vara uppe halva natten och sova hela dagen. Men när barnen kommer ja då startar nattbesvären. Spädbarn ska ha mat dygnet runt, mamma matar, mamma är kvinna, kvinna får nattbesvär. Har jag rätt eller? :-)

När kvinnor blir äldre så får de ju ofta de berömda klimakteriebesvären med svettningar och vallningar nätterna igenom. Att sova i en vattensäng är helt ok men då ska vattnet vara innanför madrassen, inte på den i form av svett. Återigen har kvinnor nattbesvär. Därefter inträder perioden när man likt tonåringen återigen är vaken hela natten, eller i arla morgonstund. Man vaktar på tidningsbudet. (Men där är nog nattbesvären likadana skulle jag tro.) Innan man slutligen viker hädan från jordelivet har många en fas när man likt spädbarnet sover mer eller mindre dygnet runt. Cirklar har en tendens att slutas, lite vackert egentligen.

Men tillbaka till kvinnors nattbesvär, som ni ser finns det en period på ett par sekel i mitten av livet där män sussar sött (Om de nu inte är satt till att vakta sina avkomma:-) medans kvinnan far runt som en iller nattetid.

Nu har jag förvisso varken spädbarn eller klimakteriebesvär men jag har en katt, traktorer och förb-e långtradare utanför fönstret. Vidare en sata-s motorsåg som låter högre än alla andra jag träffat på och slutligen är det så varmt att en fläkt måste snurra i rummet.

Om inte det är nattliga besvär så vet inte jag.

5 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Go morgon...

Du har helt rätt... Nattvak m spädisar präglar ens sömn. Det är jag helt övertygad om..

Nu ska ut och leta bilskrot?

Ha en underbar dag!

Pok

Mallavrakägarebralla

Pangbruden sa...

Ja..och klimakteriet.. det har min äldre vänner noga försäkrat mig om:-)..kram

Majsanochmalla sa...

Förtängning, förtängning! ;-)

Kramar

Mallavetintevaddupratarombralla

Anonym sa...

Hos oss är det nog mer jag som har nattliga besvär i så fall...Vi delar rätt lika när det gäller Max på nätterna men jag sover ju klart mindre och är den som tycker det är för varmt och svettas och springer upp och kissar o vaknar av ljud mm. :)

Buzan sa...

Haha, och hade du varit här hade du fått fler oljud att lyssna till som hostningar, snörvlingar och harklanden. :)