2008-07-18

Kantareller och semester v 2

Den nyttiga semesterveckan är snart till ända. Vi har verkligen röjt i källaren. Ett hav av gammalt är slängt, fönster är putsade och nya gardiner upphängda. Svärmorstrippen är avklarad och gräsmattan klippt. I dag funderade jag på att städa ur några skåp här hemma innan jag far ut till KP i kväll. Men som en blixt från en klar himmel så insåg jag att jag hade missat att plocka kantareller i år.

Jag plockar alltid gula fina sommarkantareller i början på juli. Dom finns i mängder i en glänta i närheten där jag bor. Inte många känner till gläntan så oftast är det bara att "skörda" ett par gånger om året. Marken är lite sank och fuktigt vilket gör att det finns svamp oberoende av väder. Och den kommer i omgångångar hela sommaren. Räcker till alla, även till de rådjur som hittar dit.

Jag är freakad på att plocka svamp, får kickar helt enkelt. Ja jag vet att det är en defekt men prova själva ska ni se. Sen är det ju inte så tokigt att äta dom heller.

Dottern tar bussen till mormor idag och sonen är hos sin far. Lilla tass ska till sin mamma och jag och KP ska grilla och dricka vin i afton. Njuta av vår barnledighet en stund. I morgon kommer herr och fru Coach på besök med fiskar och pangar. Och på söndag far jag, bästaste och teensen ett par dagar till Sälenn, O-ringen ni vet:-)

M a o en tur i svampgläntan känns nästan nödvändig!

4 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Svampplockning är nyttigt för både kropp och själ tycker jag.
Tyvärr har det inte blivit så mycket svamp de senaste åren här ute. Det har varit knastertorrt under flera år nu och det ser ut att bli så även i år.
Jag brukar få åka ner till Tystbergahållet i Sörmland för att få se lite svampar.
Tyvärr blir det då väldigt dyra svampar, med tanke på dagens bensinpriser.

Pangbruden sa...

Du får komma hit..aldrig några porblem att hitta svamp även om det är knastertorrt. Eller ta en tur till loka Brunn.. i skogarna runt där finns det mängder. En härlig sysselsättning!

Anonym sa...

Men inte att plocka dom är för lat eller lättare sagt jag har ingen kantarell öga;(

ha en skön fredag, och helg!
ps jeg har bjudit över henne,men hon känner att hon blir stressa med tanke på ekonomin osv men här bor hon jo gratis , och ungarna körer jo gratis på toget , ska forsöka igen ;)

*klem*

Anonym sa...

Åh vad härligt det låter. Jag är en asfaltsblomma men jag fullkomligt älskar att plocka svamp. Jag känner mig sådär härligt entusiastisk när jag går där med min korg. Börjar bli dags att ge sig ut för nu går sista påsen kantareller ur frysen ikväll (blev så vansinnigt sugen på kantarellmacka) Ha en underbar helg :-)