2009-05-06

Uppdatering LCHF

Hur går det nu med mitt LCHF ätande då? Det var ju en stund sen jag skrev om det.

Jo tackar som frågar det går bra.

De senaste två veckorna har jag ätit en del kolhydrater, läs mjöl. Jag har varit tvungen att testa om det läkt ut i magen efter höstens penicillinresa och mycket riktigt så har det gått bra. Skönt att kunna äta mjöl utan att få smärtor som nästan slagit ut mig. Tyvärr resulterade det i att jag gick upp 1,5 kilo direkt.

Nu är jag på banan igen och dagens lunch blir den godaste kålpuddingen. Färsk vitkål är bland det godaste som finns. Det räcker att smörsautera den och äta tillsammans med hemlagad pannbiff gjord med mycket äggulor och grädde. Eller som sagt laga sommarkålpudding:-)

Mitt norska blod har gett mig försmak för vitkål och jag har en kasse full av norsk surkål liggandes i skafferiet.

Ljuvliga tider!

Hur går det för er? Någon som kör fortfarande?

21 kommentarer:

sofie sa...

Jag kör nog både och, men jag har en kropp som förbränner mer kallorier än jag hinner stoppa i mig. Skulle jag träffa dig och Malte skulle ni nog kidnappa mig 2 veckor var för att få mig att gå upp i vikt.:-) Kram

Pangbruden sa...

:-)

sofie sa...

Jag mår faktiskt jätte bra och det tänker jag nu unna mig själv att få göra. Har väl aldrig gjort det förut men det beror på andra omständig heter. Kram

Pangbruden sa...

Bra sofie!! Alla förtjänar att må bra!!

sofie sa...

Tack.Kram :-)

Lennart sa...

Surkål och dansk rödkål tycker jag är smaskens. Jag är inte så noga ibland med vad jag äter, följer ingen speciell diet eller så. I går åt jag t ex tårta 3 gånger. En bit vid förmiddagsfikat (födelsefirande för arbetskamrat), en bit vid lunchen, (firande av annan arbetskamrat) och vid 3-kaffet tog jag en bit till av den första, det hade blivit över.

Doc sa...

Kålpudding har blivit min favoriträtt tack vare dig.
:-)

pangis sa...

Kul att kunna omvända någon doc.-)

Anonym sa...

JA vågade aldrig börja...

Miasomäritutatattfett=hjärtinfarkt

pangis sa...

Mia då... drick ett glas rödvin varje dag så får du aldrig infarkt.. Jag har testat mina kolesterolvärlden.. SAMTLIGA är perfekta och då kommer jag från en släkt med massa kolesterolbekymmer och hjärtinfarkter.. Ge det 3 veckor, du lär inte få nån hjärtinfarkt på den tiden i allafall..

Anonym sa...

MEN, vad ska jag äta till frukost?? ÄGG, varje dag????

Pangbruden sa...

Ägg, ost, skinka, avocado, fet osötad yoghurt.. skippa brödet bara

Pangbruden sa...

Av ägg kan man ju göra massor.. omeletter, äggröra, steka koka..

Anonym sa...

*SUCK*
Osötad Yougert *får kräkrefelex bara av att tänka på doften*

Miasomövervägerettförsök

Bitte sa...

Jag mår grejt! Och ser absolut inte lchf som nåt tillfälligt - this is for life! Saknar inte bröd, pasta mm.

Mia, jag har kört äggröra och bacon hur länge som helst. Men nu har jag hittat på en egen specialare till frukost: några matskedar hallon och blåbär som jag tinar lätt. Sen mosar jag dem litegrann, har i två matskedar kesella vanilj, lika mycket creme fraiche och avslutar med en halv dl grädde. Det är ljuvligt gott!

Dock håller jag mig inte mätt lika länge som på ägg och bacon.

pangis sa...

Du slutar sakna socker efter tre dagar, jag lovar! Vitsen med LCHF är bla att man ska bli av med sitt sockerbegär..

Malte sa...

Det konstiga är ju att de flesta äter samma frukost varje dag, men när de inte får äta sina smörgåsar måste de ha variation. Jag är väldigt konfunderad. Förr var jag en grötätare. Nu äter jag nästa alltid baconomelett till frukost. Det fungerar bra.

Varför inte prova:
- Turkisk yoghurt med cocosflingor, pumpakärnor, solrosfrön och hackade nötter är suveränt för de som tål nötter.
- Eller varför inte en stor fet blandfärsbiff med ost.
- Äggplättar med majonäsblandad tonfisk.
- Makrill med coleslaw.
- Bacon med ost.

Malte sa...

Varför gör du inte din egen surkål?

pangis sa...

Den är så god den norska färdigköpta och såpass billig att jag inte behöver. Den norska surkålen är inte som den syrade kålen.. Utan den kokas i ättikslag med kummin...

Vad gäller LCHF frukost så är det aldirg några problem.. hellre det än torrt gammalt bröd:-)

Anonym sa...

Ja, ja, ja....

Det om mackor var klockrent... jag äter alltid TVÅ mackor.. men pllötsligt så blir det "kanas" att äta omelett varje morgon... hmmm.. tål att ta till sig

Miasomkanskeförsöker iallafall

pangis sa...

Som sagt Mia.. prova i tre veckor.. du fick ju massor av variationstips av Malte till frukost. Jag äter oftast ägg med majonäs eller en ostbit inga problem.. - 8 kg lätt som en plätt.-) Värt att testa