2009-05-13

Dagens undran

På lunchen kom följande diskussion upp på jobbet.

Kungahuset har ju den seden eller lagen att den förstfödde ärver kronan, eller hur?

Men.

Vad händer om den förstfödde föds med ett funktionshinder av något slag, typ Downs syndrom?

Ärver han eller hon fortfarande kronan då? Är det möjligt att ha en regent med ett dylikt handikapp?

För min del skulle det vara helt ok men hur blir det? Finns det något krav på att en regent i ett land ska vara "fullt frisk"?

Frågan om rätten att ärva kronan om du är förstfödd bli intressant om man ställer den på sin spets tycker jag.

Vad säger ni?

7 kommentarer:

Doc sa...

Intressant diskussion. Tyvärr har jag inget svar.

pezze sa...

hmm.. det har jag inte tänkt på :O

klokt diskussion ni hade... :)

men som "DOC" sa i sitt kommentar:
"...Har ingen svar"

kunga-lasse sa...

Historiskt sett sa kunde "vem som helst" bli kung, se t ex Gustav IV har i Sverige. I moderna tider sa ar det mer osäkert..

Anonym sa...

Intressant... :) misstänker att det skulle komma en ny regel (precis som när Viktoria kom till världen, innan det var det bara om den förstfödde var man som kunde bli regent) vår successions ordning om att ingen med grava funktionshinder får bli kung eller drottning. Då kommer nästa fråga, var går gränsen för gravt handikapp...? Kungen har ju dyslexi och det räknas ju som ett smärre funktionshinder... ÄH! Skrota kungahuset.. det blir nog bäst så =D

Anonym sa...

För min del så skulle det vara ett trevligt inslag i kungahuset, men det skulle kanske bli jobbigare för vederbörande.....
Känns det som att fostervattenprov görs i dessa kretsar?? För...
har nåt kungahus något barn med synligt handikapp???

Miasomficknåtattfunderapå

magnus sa...

Jaha, jag som trodde kungen hade Downs...

LJ Media sa...

Finns det någon i kungahuset som är normal:-)