2009-09-11

Ostkaka på squash

Raraste arbetskompisen hade lagt två gula squash och ett recept på min arbetsplats i morse.

Här ska göras s.k falsk ostkaka. En ostkaka där man även kan byta ut den farliga mandeln. vi är ju som bekanta allergiska. Kanske lite kardemumma istället. För att påminnas om den goda Åländska pannkakan

Ett kilo gul squash skärs i mindre bitar och kokas mjuka i ca 5 min. Man behöver inte skala dom.

Mixa till en smet.

Tillsätt 4 msk mjöl, 1 dl socker, 4 ägg och 5 dl mjölk eller gräddmjölk.

Om man kan och önskar en halv dl hackad mandel och ett par bittermandel annars karedemumma och/eller vaniljsocker.

Jag ökade på mjölet en gnutta eftersom jag skippade farliga mandeln.

Kör smeten slät i matberedare och grädda i smord form 200 gr ca 50-60 minuter.

Hur enkelt som helst!

Sylt och grädde till är väl en självklarhet

OBS!! Om ni, liksom jag, har familjemdelemmar som på fullaste allvar tror att grönsaker i någon form kan döda dom var då noga med att hemlighålla ingridienserna.

:-)

4 kommentarer:

epsilon sa...

Vilket bra recept.Känner att jag måste testa.

Pangbruden sa...

Den var jättegod!!

MrSilver sa...

Har bett min sambo att skriva av detta recept,hoppas hon grejjar det åt mig :)

pangis sa...

Välkommen mr silver..Hon fixar det galant och den blev mycket god!