2009-09-23

Jobbmässa

En annorlunda dag på jobbet. Ska bistå mina SYV kollegor på stora jobbmässan i Conventum. Vi bedriver ju en hoper yrkesutbildningar och för den som kanske felutbildade sig som ung kan det vara en väg till ett nytt liv.

Jag har dubbla känslor inför den här mässan. Som rekryteringstillfälle är den suverän. Både arbetssökande, de som vill ha ett annat arbete och arbetsgivare hamnar ju i en win win situation när de kan mötas direkt. Öga mot öga. Inga halvtaskiga CV´n som kanske bidrar till att DEN speciella personen du söker kanske sorteras bort.

Alla har inte skrivandets gåva.

Samtidigt är det trist att en jobbmässa behövs, arbetslösheten i vår region är påtaglig och med tanke på att besökarantalet kommer att uppgå till över 6000 pers kan jag inte annat än att tycka att det är sorgligt. Det bästa vore ju att den överhuvudtaget inte ens behövdes..

Jag tror att de flesta av oss vill arbeta. Tycker det är rätt ok att arbeta och trivs med att gå till jobbet. I vår region har varslen slagit hårt. För att inte tala om dagens A-kassepolitik som sparkar mot de som redan ligger. De som vill kan och vågar men det finns inga jobb att få. Som tvingas ställa av bilen och t o m sälja sitt hus. Jo häromkring förekommer det.

Jag tror inte att människan överlag är lata bidragstagare utan hederligt arbetande folk!

Hoppas att det kryllar av arbetstillfällen i dag!

Inga kommentarer: