2009-10-19

Ett sattyg i skolans värld!

Bra initiativ av Expressen att ta upp det här

För det är ett sattyg, och inte nog med det det är ett olagligt sattyg alla dessa extraavgifter.

Faktum är att de står mig upp i halsen och jag är mycket tacksam att grundskoleåren är över.

Ni som hängt här ett tag minns väl min litania ang dessa skolresemarodörer. Baka hit och sälja dit och i slutändan står man själv och har fått köpt allt man själv bakat.

Allt för att ens slyngel ska få åka till London med 20 andra slynglar!

Ska min unge till London kan han åka med mig!

Jag har under alla år i skolvärlden stött på allt för många barn som fått slingra sig undan. Jag vet vad det berott på och dom barnen mår dåligt. Det här skitsnacket som en del marodörer kör med som att barnen måste få göra roliga sker i skolan, det köper jag inte.

Det finns alltid utrymme i skolans budget att göra dessa roliga fritidsaktiviteter om man vill. Det finna även en mängd möjligheter att göra saker som inte kostar skolan särskilt mycket. Skolmaten kan skicka med en matsäck i stället för lunch och alla kan göra en picnic. Skolbio och muséer är billigt för skolor och större grupper samma gäller för en mängd idrottsaktiviteter.

Men det finns ingen anledning till att samla in tusentals kronor för att ett gäng hormonstinna slynglar ska få resa till Frankrike eller London och roa sig.

Det finns gränser..

Och ja, mina barn har fått resa. De har fått följa med på varenda förbannade skolresa och utbytesresa och språkresa. Mitt mammahjärta är för stort för att jag skulle kunna säga nej. Men mina principer är också stora så jag överlät till barnens far att besluta.

Vi har även haft råd.. Hade jag inte haft det hade jag banne mig anmält dom till skolinspektionen.

Och tro mig, det fanns andra barn i klasserna som stannade hemma. Som slingrade sig bara för att de inte hade råd. Jag tog i allafall upp det med skolledningen och hoppas att det framledes inte sker igen.

Fy för den lede!

Se där äntligen något att gå igång på:-)

5 kommentarer:

Iraq-Lena sa...

Bravo!

Anonym sa...

Klok som en bok....
Bra varje gång media tar upp såna här ämnen istället för att visa bakarselet på en kändis som badat på rivieran och fått en bilring!!

PAngis for President

Miasomvillvaravice

Pangbruden sa...

Mia..lööv you:-)

epsilon sa...

Efter en vecka i Normandie bland artiga fransmän så blir man ju både häpen och ledsen över hur en hop svenska gy.elever uppträdde (förstås inte alla). De trängde sig fram, blockerade ingång till toa genom att ligga på golvet etc. Det hade ju varit bra om de lagt märke till hur fransmän i gemen uppträder oavsett vad syftet med resan var. När de nu fått förmånen att resa....

Mimmi sa...

Bra att det lyfts upp.

I ena sonens klass när de gick i 6 och dt skulle vara avslutningsresa ja vad gjorde de då.
- Jo de vandrade ca 7 km till ett varandra hem sov över och sedan hade de aktiviteter där.

Toppen initiativ av de klassföräldrarna ....man behöver itne göra det krångligt!