2009-10-12

Denne Dalí!

Såg att moderna muséet har en utställning om Dalí.

Minns när vi var i Spanien på hans muséeum där. Men hur jag än tänker minns jag just nu inte namnet på staden. Den ligger i allafall straxt norr om Barcelona.

Hur som helst så var denne man helt galet genialisk. Vilka bilder och vilka installationer vi såg. För att inte tala om de smycken han designade. En brosch i form av ett hjärta i rubiner som t o m slog. Hjärtat såg ut som ett riktigt hjärta och inget kärlekstrams.

En mun där tänderna var gjorda av vita pärlor, för att inte glömma ögat som stirrade på dig gjort av en smaragd.

I ankomsthallen fanns en bil med ett brudpar i, dockor såklart. Stoppade du en euro i en myntautomat började det regna i bilen som skadade loss. Sanslöst. Ett annat rum var möblerat med fotöljer, en soffa, en öppen spis och drapperier. Gick du upp på en liten trappa och tittade ner på rummer genom en "ram" så såg du ett kvinnoansikte. Tavlorna var ögonen, drapperiet håret och den öppna spisen hennes näsa.

Som sagt, denne Dalí var en genialskik dåre helt enkelt och muséet var som ett nöjesfält blandat med konst.

Att jag sen svimmade i kön, blev omhändertagen av en oerhört ståtlig holländare och det beställdes en ambulans åt mig är en helt annan historia.

Fin dag alla!

3 kommentarer:

epsilon sa...

Figueres, 10 mil norr om Barcelona.
Har inte varit där, men det verkar ju häftigt. Svimmar alla eller var det bara du?

Anonym sa...

Vill gå och se denna utställning i Sthlm. Måste vara en upplevelse i sig! :) Såg du hur länge den kommer att pågå?/Fiddeli (Ann-Sofie)

Pangbruden sa...

Tack..Figueres var det..Nä det var bara jag..svimmade och krampade.. Ambulans tillkallades men jag vägrade följa med. Sen låg jag ett dygn.. ett slags ep anfall antagligen.

Vet inte hur länge den pågår.. men det går säkert att googla på det.. Kan man ska man inte missa Dalí..inte om man har humor i allafall:-)