2009-08-09

Ont det gör ont..

Vill inte, kan inte, törs inte men efter de senaste två nätterna måste jag nog. Min mage har ballat ur totalt och två nätter i rad har smärtor hållt mig vaken. Magkatarrsmediciner i dubbel dos hjälper icke.

I arla morgonstund måste jag ringa el Dottore, dvs den berömda vårdcentralen.

Jag känner mig alltid som en hypokondriker när jag ringer dit av någon anledning. Som om man stör. Märkligt men tyvärr är det fler som vittnar om samma sak.

Vårdcentraler, inte alla, men vissa och dess "växelhäxor" har på några orter förvandlats till bromsklossar. Diagnoser skall ställas via telefon av sjuksköterskor. Jag kan förstå att det är befogat i vissa fall men jag har även hört allt för många som förtvivlat försöker få träffa en läkare men som blir "stoppad" av just dessa sköterskor.

Jag har även hört att det ingår i deras uppdrag. Vi har för få läkare och de räcker inte till.

Sant eller inte, jag brukar inte ha problem med att få träffa läkare men så kan jag prata för mig. Ställa krav.

Men jag drar mig alltid in i det längsta.

Ska det verkligen vara så i vårt land?

2 kommentarer:

Monica sa...

jag tänker samma som dig ursäkta att jag finns tar din tid doktorn,
Hoppas magen snart är är bra KRAM

epsilon sa...

De är ju till för oss ,inte tvärt om ,men vi är nog många som upplevt detsamma. Hoppas att du får tala med någon kundorienterad i morgon. För du får inte låta bli att ringa.