2009-08-01

Om du ska resa till Riga..


Vill man ha en minisemester ett skutt från Sverige är Riga helt klart att rekommendera. Men längre än 2-3 dagar är det ingen idé att stanna. Då har man sett allt och lite till.

När man som jag varit i ett flertal gamla städer så tycker man till slut att de ser likadana ut. Samma torg med den stora domkyrkan, runt det så har du den ena uteserveringen efter den andra. Höga priser och dålig mat men fyllda med turister. Det finns även en del souvernirbutiker. Alla städer har sin specialitet. I Riga var det, som i Prag, denna förb-de falska bärnsten överallt. Inte är det snyggt heller.

Jag föredrar fortfarande Brügge där man kunde köpa öl och choklad i varje hörn:-)

När man tar en båtresa till Riga så hamnar man oundvikligen i gamla stan. Försök att undvika matställena runt torgen och gå upp till Svenskporten. Bredvid den ligger B Bärs dvs Balsambar. Där får du god mat till humana priser och du kan prova massa roliga drinkar gjorda på Black Balsam, men glöm inte att passa tiden för båten hem:-)

Stannar du någon dag ska du äta på Lido. Inne i stan finns en vid Elisabeth Iela. Ett kvarter öster om hotell Latvia (Stans skyskrapa). Någon har jämfört Lido med Mc Donalds, varför fattar jag inte. Den enda likheten är att det går snabbt. Det finns allt. Diverse kötträtter, fiskrätter, kåldolmar, fyllda squash, panerat, gratinerat, pannkakor och pastasåser. Säkert 50 olika rätter. Det finns förrätter och soppor och en hel hög av desserter. Till maten finns tillbehör som olika sallder, ris, pasta, mos, friterad stekt eller kokt potatis. Bulgur eller risotto. Det är bara att peka och välja. Portionerna är stora och tillsammans med en öl så kostar det sällan mer än 5 lat, ca 75 kronor och då tog vi dessert och det goda lettiska mörka vitlöksbrödet. Du får även goda pizzor och liknande på Cili Pica. En kedja som finns överallt.

Fik och restauranger finns i varje hörn så man behöver inte svälta och jag lovar..du får mycket mat!

På kvällen ska du ta glashissen upp 26 våningar och ta en drink i Hotel Latvias skylinebar. Högt som f-n och utsikten har du t o m på toan.. Inte lätt att pinka med svindel inte:-)

Shoppat har vi inte gjort. Jag har inte råd med Armani eller Boss och vill inte klä mig i marknadens öststatskrimskrams:-) Men det finns en bra galleria på Adieu Iela i gamla stan. Där hade jag lätt kunnat slå ihjäl en timme eller två men med en surkart till karl när det gäller butiker så gav jag upp.

Så till Letterna då. Ett mycket vänligt och trevligt folk. Troligen det trevligaste folk jag stött på, hitills har den listan toppats av Holländare men nu har letterna gått förbi. (I botten på min lista hittar du Nord Italienarna) Alla från den unga tjejen i Taxfree shopen som småpratade lite till den gamla damen på krigsmuséet som vänligt påpekade att jag höll på att tappa min sjal log lika varmt mot dig, t o m med ögonen. Ja letter är ett vackert och vänligt folk!

Det finns tiggare, överallt. Men tyvärr börjar jag bli immun. Numera tror jag inte att folk tigger för att de tvingas till det utan att det ligger ligor bakom. Trist att det behöver bli så. Men när man börjar se dom inne i Örebro ja då blir man härdad. I Öret behöver ingen tigga!

Bästa detaljen på resan var den lilla badankan på hotellets badrum. Har aldrig stött på något liknande:-)

Tack LJ och Bitte för alla bra tips!

Nu ska jag tvätta och handla lite. På Måndag är det slut på roligheterna förstår ni. Arbetet kallar och vardagen tar vid. Samtidigt med att solen och värmen kommer.

Over and out från reserapportör Pangbrud:-)

Jo just det..skippa taxi från flygplatsen om du flyger och ta buss 22 i stället. Kostar 7,5 kronor:-) Stannar vid Stockmans och därifrån är det gångavstånd till alla hotell.

9 kommentarer:

Monica sa...

toppen tripp ;) ps du jeg hadede ikke tid och köre dom till shopping sentret heller jag dumpa dom på parkering på kyrkogården ;)

Pangbruden sa...

Ha ha ha:-)

Kia sa...

Vi har inte kommit iväg - av olika orsaker, men nu känns det nästan, nästan som jag varit där! Tack för det!

Lennart sa...

Kommer också ihåg tiggarna där, fanns överallt! Själv handlar jag aldrig några souvenirer på mina resor. Då jag åker på semester eller liknande letar jag alltid upp en uteservering eller liknande, så sätter jag mig där och beställer en öl eller två. Vänta nu, några slipsar brukar det ju bli.

pangis sa...

Lennart..Det var rea på Hugo Boss slipsar:-)

Anonym sa...

RIGA RIGA RANKA. Älskade Amie! SÄnd in din Rigabetraktlese till Örebrokuriren och be att få betalt om de har lust att publicera, allvarligt, du betraktar bra, har koll på fakta och skriver flirtigt. Puss på dig!

V i Haonbergen

Pangbruden sa...

V..Tack för de fina orden:-) puss puss

LJ Media sa...

Det där var en bra sammanfattning av Riga. Nästa gång får du kolla marknaden i hangarerna samt ta tåget till Jurmala.
KP skulle förmodligen uppskatta ett besök på Rigas motormuseum. Det är suveränt bra. Det bästa jag sett i österled.

pangis sa...

KP har varit på motormuséeet, han har tävlat i Riga några år och då får de åka runt på allt möjligt. Vi var på marknaden men den tyckte jag var skit rent ut sagt. Krigsmuséet såg vi och det var itnressant faktiskt, samt en utställning om frigörelsen från Sovjet 1991.. Det finns skotthål i väggarna på husen än.. Jurmala däremot kan jag tänka mig..om vi åker tillbaka någongång vill säga:-)