2009-07-11

Dagens Laxrecept

Dagens laxrecept som jag hittade på en suverän matblogg, som jag kommer att länka till vid annat tillfälle, passar en fiskeänka som mig. Jag bytte dock bort salt och peppar mot lite chilflakes och gjorde en sallad mer i min smak, dvs utan majs och mango. Teensen fick potatissallad till.

ACA den fungerar säkert lika bra till Vätternröding som till Vätternlax:-)

"2 port:
2 laxfiléer
1,5 msk balsamvinäger
1,5 msk flytande honung
salt & peppar
räkor (med skal)

sallad
majs
tomat
gurka (skär gärna bort skalet)
mango
fetaost i bit
citron

Lägg laxen i en liten ugnsform och häll över marinaden. salta & peppar. Tillaga dem i ugnen, 175C, ca 20 min. Låt stå och svalna något. Skala räkorna och lägg i dem i formen så de får smak av marinaden och blir lite varma.

Hacka sallad och lägg på tallrikar. Strö över majs, hackad gurka, hackad tomat och mango i bitar. Dela laxen i mindre bitar och strö dem och räkorna över salladen. Häll på den marinad som blir över. Smula över fetaost och pressa över lite citron."

Den blev inte så dum den här laxen inte:-)

5 kommentarer:

sofie sa...

Mums vill oxå ha. Kram

Svenskmastare sa...

Du kan komma och hämta laxen i frysen! Puss

pangis sa...

Hade i min egen frys redan:-) puss

Lennart sa...

Låter smaskens, du får gärna langa över en portion hit.

pangis sa...

Langen går Lennart