2009-07-17

Ansvar och glada dagar

Så då är hon stor nu då min dotter, min finaste lilla Busan. I går kom besked från försäkringskassa och CSN. Barnbidrag ut och studiebidrag in:-) Ännu en milstolpe är passerad.

I veckan när vi var i Sälen har dom varit hemma själva båda teensen. Fjunet arbetar ju, går ordentligt upp klockan 06.00 varje morgon med matlåda och inneskor i väskan:-) Dottern sover väl halva dagarna på tonåringens vis. Dom behöver det i den här utvecklingsfasen, faktiskt så behöver tonåringar lika mycket sömn som spädbarn har forskarna kommit fram till, så jag bråkar aldrig om det. Man får välja sina bråk helt enkelt.

Nu har jag inte behövt bråka om något, för båda har bevisat att det kan ta ansvar både för sig själva och hemmet när jag inte är hemma. Städat och fint var det när jag for och lika fint när jag kom hem. Gummibandet kan töjas ytterligare och mer frihet kommer att ges. I lagom takt får de växa upp och dom gör det galant.

Nästa vecka firar vi med tjejdagar i Stockholm. Fjunet får sköta hus, jobb och vattna katten medans jag, dottern, Bästaste och dotterns bästis intar Hufvudstaden och Gröna Lund några dagar.

Men först efterlängtat Norgebesök. På väg mot Gotland stannar världens finaste två små norska småtroll till och hälsar på moster.

Det är en glad moster Pangbrud idag!

6 kommentarer:

magnus sa...

Skönt att läsa att det man investerar i sina barn ger utdelning.

Lennart sa...

Då jag åkte hemåt i går tog jag vägen via Mosås. Strax innan golfbanan där, på en busshållplats satt fyra tjejer i din dotters ålder på asfalten och spelade kort. Är det så tonåringarna roar sig på landet?

epsilon sa...

Visst är det härligt att se dem växa upp. Hjärtat blir varmt.

pangis sa...

Lennart..Ja..och ser på film.. Vägen över Mosås?? Jag ger mig fan på att du passerat mitt hus..UTAN att titta in!! hmmpf

Lennart sa...

Vadå? Du var ju ändå inte hemma!

pangis sa...

I fredags var jag ju hemma..jag städade hela dagen! Men om det var i Torsdags så har du rätt