2009-04-12

De bästa av grannar!

Alla är inte begåvade med bra grannar, det är däremot jag. Förvisso är väl inte alla i byn bra att ha att göra med. Det finns en som skåpade ut sig redan för 15 år sedan men ingen orkar längre bry sig om ett psykbryt som fortfarande bedriver förföljelse mot sin stackars exfru, som hade den goda smaken att lämna honom. Men bortsett från den lille obetydlige fjotten så har jag suveräna grannar.

Framför allt så bor det suveränt folk här ner i byns downtown. City. Vi närmast lantbrevbärarlådorna.

Runt mig har jag idel gott folk, inga fru präktar här inte. En tjej jobbar på polisen och vaktar både mitt hus, min katt och mina äppelträd. En har suttit inne men är mycket vänligt sinnad och trevlig. En rar gammal byfåne som sopar postlådorna har vi med, varje år samlar vi till en julklapp åt honom. Jag har en till mycket trevlig pistolskytt i min närhet och en sköning bredvid som numera är med i en av stadens hojklubbar. Han gillar mig och står gärna och disskuterar vid häcken.

T o m häckmarodören är rätt ok, åtminstone så länge han ger tusan i min häck:-) Han är en gammal trädgårdsodlare och periodare som skjutit skarpt en och annan nyårsafton. Vi har ett gememsamt intresse, vi gillar inte gamla fru B. En ilsksint kärring som skrämt slag på byns alla barn genom åren och som skröt med hur hon dödat en av grannarnas katt. Hon är den ende som fortfarande pratar med fjotten.

En f.d halv-kändis huserar även det i byn minsann. En trevlig och kul kille som bidrog till den gamla slagdängan "Hej hej hemskt mycket hej". De historier han berättat om grammisgalor och liknande går inte av för hackor:-)

Allt det här på 20 hus på en åker:-) De bästa grannar man kan ha. Vi tar hand om varandra och bryr oss om varandra och våra barn. Alla känner alla och respekterar varandra. Ska jag verkligen flytta till andra änden av stan?

Det märkliga härute är inte att det spökar utan att det i vart och varannat hus huserar tvillingar eller trillingar..

Kan det vara vattnet månne?

4 kommentarer:

sofie sa...

Du har ju mycket bätre grannar än vad jag hade innan jag flyttade hit.Kram

Majsanochmalla sa...

Fjottar måste ju också bo någonstans.. Kan jag skicka dit min? ;-) De kan väl sitta i trädgården och skräna om sin elakheter..., Den ena elakare än den andra...

Det låter som en skön samling/blandning av folk.. Jag älskar att "det är olika" med med respekt och ödmjukhet från alla håll...


Jag tror du passar bra där... En så´n som låter folk vara den de är växer inte på träd.. Du är, helt enkelt "a hell of a woman"..

Pok

Mallalåterlagommysigtbralla

Lennart sa...

"20 hus på en åker", får mig att tänka på hur det ser ut i Rala, alldeles platt och en massa hus.

Pangbruden sa...

Nope inte är det Rala.. :-)