2009-11-15

Det går inte att ta kål på dom...

Lustiga små rackare är dom.

Trattkantarellerna alltså.

Inte ens förra veckans snöoväder kunde ta kål på dom så under dagens skogspromenad som KP tvingade ut mig på, ja jag ville vara inne och frysa och lata mig, hittade vi en kasse full.

Bara för det lagade vi soppa på dom. KP raringen som tycker att mat är ett otyg rynkade lätt på sin vackra näsa men for snällt iväg och inhandlade nödvändiga ingridienser.

Såhär gjorde vi, eller jag:-)

1 gul lök finhackades och frästes med massor av nyförvällda trattisar. (Fråga inte om mängd, prova dig fram)

Detta fick puttra på svag värme (efter att ha kokat upp förstås) i ca 1,2 l blandat mjölk och vatten, 3 st grönsaksbuljongtärningar, lite timjan och svartpeppar i ca 20 min.

Därefter slog vi i 3 dl grädde och 125 gr ädelost (minska mängden ost om du tror det blir för starkt)

Allt fick koka upp och serverades med osttoast och en kall öl.

Jag tror t o m KP raringen slickade sig om munnen:-)

Och jag.

Jag har matlåda i morgon:-)

4 kommentarer:

pike-master sa...

namnam :) Har inget mer att tillägga.

Monica sa...

gottgott //



fick reda på att magnus systerbarn doms pappa ( magnus exsvoger)har fått hjärnblödning och är dödförklarat
tänker på barna;( 16 26 24 år;(

pangis sa...

Så fruktansvärt Monica!!

Doc sa...

Jaha.... finns det fortfarande.