2009-06-06

Who cares?

Den här helgen inträffar två saker som jag ärligt inte bryr mig särskilt mycket om. Nationaldagen och EU valet.

Att inte bry sig om nationaldagen är kanske inte så konstigt, i min generation är 6 e juni "Svenska flaggans dag". Det nationella firandet och festyran upplever jag, och de flesta med mig, på midsommarafton. Då har vi fiolspel, flaggor överallt och folkdräkt på., åtminstone finkläder:-) Vi äter traditionell sill och grillar med vänner och familj.

EU valet kanske man borde bry sig mer om, men de som vill väljas in har satsat för mycket på sin egen person och de floskler till valfläsk som skickats ut har jag hört förr. Kom med något nytt och du väcker mitt intresse. Jag är inte heller särskilt intresserad av dessa små poppispartier som alltid dyker upp i dessa tider.

Jag vet inte om jag ska rösta i morgon eller inte. Jag tycker inte att jag har satt mig in i EU frågorna tillräckligt för det. När det gäller riksdagsvalet brukar jag faktiskt vara noggrann men den här gången har det bara flutit förbi.

Antar att det blir val ändå, med eller utan mig:-)

7 kommentarer:

Malte sa...

Det är väl klart att du ska rösta! Gör som jag och gå till röstlokalen, leta bland röstsedlarna om du kan hitta något namn som inte är proffspolitiker. Helst en med ett yrke som du vet vad det är kryssa för honom/henne och klistra igen kuvertet. Huvudsaken är att det är en verklig människa och inte någon verklighetsfrämmande proffspolitiker.

epsilon sa...

Men jösses människa - rösta. Rösta på ett demokratiskt parti, välj vilket som - minska risken för att SD ska komma in.

pangis sa...

Epsilon..du har en poäng där! Helt klart! Jag och Bästaste kommer att lyda ditt råd

magnus sa...

Pangis! Det är din förbannade skyldighet och plikt att rösta! Håller med epsilon.

Majsanochmalla sa...

Hejja Epsilon!

Bästa argumentet hitintills!

Pok

Mallaharröstatbralla

pezze sa...

jag vet inte vad/ vem jag ska rösta på i EU-Valen..
e panikslagen nu...
det e ju söndagmorgon o jag vet ej vem som e bra o vilka so me bäst för oss svenskar :S

Iraq-Lena sa...

Var glad för att ditt land frågar dej om din röst, ber att få den! En sådan ynnest är inte alla förunnat över jordklotet. Bara det är värt att fira nationaldagen för ochskå förresten. Gör något av alla de goda råd du redan fått! De som tvingats utstå många år utan rösträtt, kanskehela sitt liv, antingen det är under en diktatur eller ett litet idylliskt kungarike vet hur det annars skulle kunna vara. Rösta så att dessa som inte tillhör det internationella samfundet, som inte är rumsrena förstår att folket har en vilja, en vilja att få vara delaktiga, Om det så bara sker under några minuter och med flera års mellanrum. Du kan säkert ta dej tid med det. Lycka till!