2009-06-11

Det luktar så gott om mors bak..

.....är inte ett uttryck vi använder hemmavid.

Jag kan baka. Jag lovar jag kan verkligen baka. Det tog mig många år att få snits på farmors kanelbullar men tillslut blev de lika saftigt poröst goda som hennes. Pajer och mjuka kakor bereder mig inte heller några problem.

Småkakor går dock fetbort som teensen skulle uttrycka det. De blir platta hårda eller smälter ut och liknar oftast mest något som katten släpar in nattetid.

Däremot så avskyr jag att baka. Kladdigt och kletig med massa ingridienser att hålla reda på. Det ska vara mått hit och exakta tider dit. Inte heller kan man dricka vin under tiden som man gör när man lagar mat.

Således mina vänner köper jag de eventuella bakverk jag vill ha. Eller njuter av KP´s mammas ljuvliga skapelser.

Maten däremot lagar jag med glädje.

:-)

5 kommentarer:

Kia sa...

Ha ha! Vilken underbar rubrik!
Tips för att undvika äckelkänslor då deg vidrörs: vinylhandskar.

Lennart sa...

Min farmor bakade härligt goda kanelbullar. Då jag var hos henne på sommarloven luktade det nästan alltid nybakat i hennes kök. När det fanns nybakade bullar fick jag äta hur många jag ville, tror att rekordet var 10 st en gång. Sen fick jag ont i magen! Mamma bakade också kanelbullar och längder då jag var yngre men inte numera. Nu är det nog jag som för traditionen vidare. Min bror kan bara koka makaroner. Om hans sambo kan baka vet jag inte, har bara sett henne koka potatis, ris och äta en massa chips. Några gånger har jag bakat en härligt massa kanelbullar och tagit med till Tyskland. Det har verkligen varit välkommet och uppskattat! Precis som knäckebröden jag brukar ta dit.

Eskortflickan sa...

Trodde du var proffs på allt i köket? JKanelbuffsdoft är verkligen hemtrevligt och förföriskt, du får vässa dig så inte skytten stannar helt ute på sjön?? Jag gillar faktiskt att baka matbröd och göra tårtor och sånt är kul även om det inte blir några avancerade saker. Fast jag måste erkänna, det finns en Nigellawannabe i mig, stå och slicka så där lagom sensuellt och kontrollerat på slickepotten och se urtjusig ut...När köket i själva verket är i kaos och jag är täckt med diverse skumma fläckar...

Eskortflickan sa...

Herregud, jag ÄR nykter....Kanelbullar ska det var förstås:-)

pangis sa...

Eskort: Undrade just..:-) Jag är väl en kocken Floydwannabe..du vet laga massa mat på känn och dricka rödtjut under tiden:-) "Just a little zip"