2010-01-14

Tänk om hon inte kunde laga mat??

En av mina passioner här i livet är ju matlagning. En passion som likt skyttet kommer och går.

För närvarnade har jag en hausse, jag t o m bakar vilket tillhör ovanligtheterna. KP raringen håller nog inte med här då han anser att man aldrig kan baka tillräckligt mycket:-)

Men det finns gränser.

Jag läser även gärna kokböcker och har en gedigen samling. Började köpa kokböcker långt innan det blev modernt.

I hyllorna har jag en och annan märklig sak. Häromdagen plockade jag ner en kokbok som jag köpte av Fjugestas bibliotek en gång i forntiden. De sålde ut "gammalt" för nytt med jämna mellanrum

Boken heter Bispgårdarnas bästa recept. I den står kuriosa om samtliga landets dåvarande biskopar, deras säten, residens och mat de brukade bjuda på vid representation.

Jag förfasas över deras fruars liv. Jo i början på 80-talet hade vi bara manliga biskopar. Fruarna, som samtliga var högutbildade, hade allihop slutat sina arbeten alternativ gått ner på deltid för att vara hemma och städa, baka och laga mat!

Tänk er att utbilda sig, skaffa bra och välbetalda arbeten för att börja laga mat i köket när mannen utnämns till biskop.

Vad säger ni om det?

Pengar till hemhjälp, kökshjälp eller catering fanns inte och biskoparna själva verkade ha mycket att stå i. Så den stackars hustrun fick fint finna sig i arrangemangen vare sig hon ville eller inte.

Tänk om en biskop, vilket Gud förbjude, hade gift sig med en kvinna som var en ren katastrof i köket. Hur hade det gått då?

Undrar hur det ser ut idag?

Finns det någon kvinnlig biskop i landet vars man slutat sitt arbete för att sköta om residenset, fixa kafferep, duka, göra blomuppsättningar, mangla dukar och laga 3-rätters åt fruns gäster?

En stilla undran bara...

4 kommentarer:

LJ Media sa...

Min mamma fick en kokbok i bröllopspresent när hon och farsan gifte sig. Jag har sagt åt henne att aldrig göra sig av med den.
Där finns recepten från scratch. Exempelvis kokt kanin. Du börjar med att flå den, ta ur den och så vidare...
Boken är visst skriven nån gång på trettiotalet och morsans version är ett nytryck från 1959.
Bra mycket ballare än de kokböcker som kommer numera:-)

pangis sa...

Jag har en sån från mitt Ex mormor.. ja den är ännu äldre, från förra sekelskifter och en guldgruva för en matnörd:-) Dessa böcker skalll bevaras

epsilon sa...

Prinsessornas kokbok (Astrid, Märtha, Margareta)utgiven 1941 är mitt arvegods. Kan nog vara den LJ Media syftar på. Mycket grundlig,
även hur man kokar kaffe. Lite svårt avgöra ungsvärme - mjuka pepparkakor gräddas i "ej för varm ugn"

Anonym sa...

bra start