2010-01-10

Beware...

Pratade om vad som gör mig förbannad vid kvällsfikat. Det händer inte ofta men när det väl sker ja då vill nog inte ens åskgudarna vara i närheten av ren skär skräck.

Vi hade en sansad och lätt humoristisk diskussion men samtidigt går jag igång lite:-)

Vad är det då som gör mig heligt förbannad?

Jo..

Lögner och att någon medvetet går bakom min rygg. Klart oförlåtligt och faktum är att man alltid får veta sanningen, den har liksom en tendens att komma i kapp en. Dylika sanningar får konsekvenser varken mer eller mindre. Även om sanningen kan svida så är den alltid att föredra!

Brutna löften. Man ska stå för sitt ord och händer något som gör att man inte kan det så ska man i ärlighetens namn tala om varför man inte kan genomföra sitt löfte. Då är vi tillbaka på punkt ett igen.

Orättvisor. Uppenbara och felaktiga orättvisor som t o m kan "bevisas". Finns helt enkelt ingen anledning att behandla sina medmänniskor medvetet orättvist. Jag vill poängtera ordet medvetet för stundom kan det ligga okända faktorer bakom och då är det en annnan sak.

Våld i alla formen. Ett av mina ledord i livet är "Där hjärnan tar slut tar nävarna vid"..

När jag helt utan anledning blir sårad. Dvs att någon gör eller säger något spydigt, syrligt eller elakt enbart i syfte att göra mig illa. Varför gör folk sånt överhuvudtaget? Har man inte mer respekt för en annan människa än så kan man lika gärna hålla käften frågar ni mig.

Att man däremot kan häva ur sig saker i stridens hetta är en annan sak då finns utrymmer för förlåtelse men det här genomtänkt sårande ser jag ingen anledning till.

Men samtidigt ska man vara försiktig med sina ord.. man kan aldrig ta tillbaka det hur mycket man än ångrar sig.

Tack o lov så omringas jag sällan av människor som beter sig på något av de sätten jag nämner ovan, de som gör det faller bort tämligen fort och om någon av de mina Läs teensen:-)"trampar i klaveret" så vet de ju reaktionen..

Vulkanvarning X åska X storm i kubik:-)

Lever jag som jag lär då?

Jo för det mesta försöker jag nog göra det, men självklart har jag mina lik i garderoben, även solen har ju fläckar men jag försöker verkligen och ju äldre jag blir desto enklare blir det.

Vad gör er heligt förbannade?

9 kommentarer:

Magnus sa...

Om någon gör mina barn illa.

Pangbruden sa...

Jo..det går under rubriken våld för mig men förtjänar helt klart en egen rubrik!

Ingmarie sa...

Att folk påstår sig att just aldrig bli förbannade!
Prova brukar jag säga det känns som att lätta från marken en aning...Ingen kan väl tycka om allting?
Att diskutera med en som alltid håller med är ju som att....ja hur tråkigt som helst!

Kramen

Pangbruden sa...

Så sant som det var sagt IngMarie!:-) Kram

Iraq-Lena sa...

Tilläg till "även solen har sina fläckar" som jag också använder mej av. Fick ett tilläg för ett antal år sedan: "jovisst går ju an så länge det inte är solförmörkelse" ;-)

pike-master sa...

Om någon eller något vägrar mig fiske :)

Anonym sa...

När barnen far illa.

När folk är elaka och fördomsfulla.

När folk drar igång konflikter och inte står kvar och löser dem.

Mobbing.

Och folk som inte kan ta ilska. Men ändå vräker ur sig provokativa saker.

Lögner, svek, oheder och omoral..

Hahha.. Man kan ju få för sig att jag är förbannad mest hela tiden.. Men inte då.. Bara växelvis, Typ var 6 minut eller så! ;-)

Pok

Mallakläpådiglångfilingarbralla

Pangbruden sa...

Malla..håller med.. Lena Me like:-)

Svenskmastare sa...

Håller med Pike.. :-)