2010-01-26

Att måla måltider

Använder ni resterna vid matlagning och skapar något nytt eller går de direkt i sopen?

Jag anväder rester. Oftast kan man göra goda röror eller gratänger och bara tillsätta något extra för att få en fullvärdig måltid.

Ibland använder jag t o m rester på rester:-)

Av gårdagens middag blev massa spagetti över. Dottern fick direktiv nedskrivna till dagens middag.

Spagettin lades i en ugnsfast form, falukorv strimlades och lades på tillsammans med några tomatskivor. En sås på grädde, cremefraishe lite soya och sweetchili hälldes över tillsammans med riven ost.

Hon lyckades formidabelt och de fick en god gratäng till middag,

När jag kom hem fanns det lite kvar i formen.

Jag skar upp extra grönsaker (kinakål och squash) samt lite mer falukorv. Stekte detta i en panna och hällde i gratängresterna och vips så har jag matlåda i morgon.

Tre rätter i en.

Matlagning när den är som bäst frågar ni mig.

Kylskåpet blir min palett, stekpannan min duk och magen blir mätt.

3 kommentarer:

epsilon sa...

Självklart använder vi resterna.
Det blir matlådor som endera äts dan därpå eller åker in i frysen. Dina mattips är inspirerande så de tar vi gärna emot.

Lennart sa...

Jag lagar så lite mat att det blir nästan aldrig några rester.

pangis sa...

Varsågod epsilon!