2010-01-14

Katastrof

Ok vi klagar på snön, vi klagar på kylan, elräkningen och den långa vintern som håller oss i sitt järngrepp.

Vi längtar till sol och värme. Många av oss (inte jag dock) vill bo i ett land där det är varmt och skönt hela tiden.

Ett land där vi slipper fleece, överdrag, isproppar, höga elräkningar, täckjackor och halkiga vägar.

I dag är jag trots allt väldigt glad att jag bor i ett land med snö, kyla och is. Ett land som ligger stadigt mitt på en kontinentalplatta långt ifrån någon förkastningsspricka.

Vi är förskonade från jordbävningar, tsunamis och vulkanutbrott.

Stormen Gudrun, som förvisso ställde till med en hel del förstörelse och elände, är dock en lus i rymden i jämförelse med de stormar som kan drabba tropikerna.

Jag har heller -25 grader resten av året än tvingas genomgå det som det stackars Haitierna just nu tvingas leva i.

En av vår tids största katastrofer.

Mitt bidrag går till Röda korset, vart går ditt?

5 kommentarer:

epsilon sa...

Helt rätt Pangis, vi har absolut inget att klaga över egentligen. Gärna en lång vinter med ännu mer snö. Ta på ett par raggsockor och en extra tröja och njut av att vi har det så bra. Mitt bidrag går till Rädda barnen

pike-master sa...

Efter att jag sett allt på tv om mutor, löner, resor mm så tror jag inte mer än 1% av pengarna hamnar dit de ska oavsett vilken organisation man ger bidraget till!

Falska lögner & helt ovetande om vart pengarna tar vägen vaggas du i tron att du gjort något gott...

Har aldrig fattat varför var enskild individ ska betala för tex cancer forskning eller u hjälp, när staten i samtliga länder tveklöst borde gå in med direkta medel istället vid behov. Det är de som kan & ska göra skillnad.
Egoist? Kan tyckas, men jag har bjudit en hemlös på en hamburgare i stockholm en gång, kostade den hamburgaren 40kr är det ju samma sak som att bidra med 4000 kr om det är som jag sett & hört.
Så tokigt det kan bli :)

pike-master sa...

Kände att jag var tvungen att specificera mig lite här om vad jag menar,
googla bara på "biståndskandaler sida" så får du upp en häpnadsveckande lista med info.
bland annat :

http://www.dn.se/opinion/bistand-pa-villovagar-1.619674

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tidigare-svenska-bistandsskandaler-1.937152

http://www.dn.se/nyheter/varlden/bistandsministern-sjalvkritisk-efter-ny-korruptionsharva-1.937416

Läs dessa så förstår ni nog vart jag vill komma med min egoism.
Är det därimot någon vän som åker kan jag mycke väl skicka med denne en slant som kan spenderas på rättvist sätt utan mellanhänder.

Pangbruden sa...

Jag säger inte emot dig Pike, det finns så mycket oseriöst därute. Däremot har jag goda erfarenheter av Röda korset..så jag känner att jag kan lita på dom

pike-master sa...

Det är ju huvudsaken :)