2009-12-22

Saffranspäron

På Loka Brunns julbord hade dom en suveränt god dessert. Inkokta saffranspäron. Lilla Tass blev överförtjust och som den ömma styvmoder jag är så kontaktade jag omedelbart personalen för att få receptet.

Nemas Problemas.

Enkelt var det med.

Köp färdiga burkpäron, vaniljstång och en påse saffran.

Koka upp en sockerlag på ca 5 dl vatten och 2,5 dl socker. Lägg i vaniljstången och lite mer än halva påsen saffran.

Häll detta över päronen som gärna kan behålla lite av sin egen lag och låt stå i ett par dagar.

Gör man det i dag, vilket jag gjort nu på morgonen, så är de färdiga att njuta till jul.

Jag hade inte ens vaniljstång utan tog vanligt vaniljsocker och det gick minst lika bra.

Vad som hände med teensen efter mitt utbrott? Jodå de fattade att de gått långt över gränsen i lathet och var som små lamm resten av kvällen. Hela övervåningen är skinande ren och idag ska de hjälpa till med julpysslandet härnere.

Tog ett snack med deras far och för en gångs skull höll han med om att han inte är så bra på att kräva saker av dom. Bot och bättring från allas håll står på agendan efter nyår.

Hoppas jag. Det är ju så lätt att lova i jultider.

Men vi har inte längre barn i yngre tonåren. De börjar bli unga vuxna och då kan de inte kräva att de ska vara små bortskämda barn längre.

Här hjälps vi åt!

Fin dag alla i kyla och snö..

..snart är det ju jul:-)

Inga kommentarer: