2009-12-28

En vettig klapp

Konstaterar att ett flertal arbetsgivare i år dragit in julklappen till sina anställda. Helt i finanskrisens spår.

Kostnaden för en julklapp är småpengar i en budget så det känns bara sniket frågar ni mig.

Vi fick inte heller någon julklapp. För första gången sen 1995 fick jag ingen julklapp av min arbetsgivare. Vi fick lite mat och se på elevernas julshow och det var klappen.

Ok jag behöver ingen extra ryggsäck eller termos men jag hade uppskattat min arbetsgivare mer om denne skänkt en slant till välgörande ändamål av något slag.

Mitt fack, SKTF, köpte in presentkort till "Rättvisebutiken" här i den lilla staden där jag arbetar.

Där säljs endast produkter inköpta från u-länder och samtidigt som man handlar sig en kryddburk eller en träleksak gör man något vettigt för någon som inte har det lika bra som jag. Butiken drivs i kyrkans regi och jag är tämligen insatt i att den fungerar som den ska.

Den julklappen kändes bra. Bra och vettig.

Nu kavlar vi upp ärmarna och arbetar ett par dagar. Känns skönt för jag började bli uttråkad framför TV´n med mina chokladpraliner.

Fin vinterdag alla!

Inga kommentarer: