2010-03-21

Vilken jävla smäll!!

Vilken märklig smäll hann jag att tänka innan jag insåg att något är fel.

Något var fel ja.

Helt åt helskotta fel.

En hylsa sprängdes i patronläget. Uttdragaren och magasinet har gått sönder och pistolen för tusentals riksdaler är inte användbar just nu.

Med sorg i hjärtat och lättare chock tvingades jag bryta.

Det kunde ha varit värre dock.

Pipan eller slutstycket hade kunnat paja för att inte tala om mina fingrar eller ögon som kunnat drabbas av splitter.

En ny utdragare kostar ingen förmögenhet och magasinet går att fixa till, man har väl en händig man:-) Fingar och ögon hade varit katastrof av stora mått och pipa eller slutstycke varit förödande för ekonomin.

Man får vara glad åt det lilla.

Nu kom jag undan med chocken och ett blåmärke på fingret samt krutstänk på jackan.

Sonen som premiärtävlade i grov sköt däremot över förväntan i snöyran. Riktigt ordentligt bra.

Stolt mammas hjärta svämmar över trots allt.

:-)

7 kommentarer:

epsilon sa...

Men snälla nån, kan sånt hända. Skönt att du inte blev skadad.

Monica sa...

men gud va bra att inget hände dig!!!
hjälp vågar du skjuta igen ! gratta sonen ;)

pangis sa...

Jodå, sånt händer men det går nästan alltid bra. Jag skjuter tack o lov med Benelli, dom är rejäla och fixar oftast en hylssprängning. Sen har jag glasögon när jag skjuter vilket är bra, man skyddar ögonen då. Gick ut på ett revolvervarv direkt efter, viktigt så man inte blir skotträdd.

pezze sa...

jösses.. du får vara försiktigt :S
o tur det inte hände ngt allvarligare!! :O
bra att din son e duktig :)

pangis sa...

Tack Pezze, visst är han duktig:-) Det handlar inte om att man inte är försiktig, jag hade för mycket blyrester kvar i loppet (Trots att jag gjort rent den) Men som sagt jag är glad ändå..

MrSilver sa...

Skönt att det gick vägen och inga skador på dig iaf, hadde en likand händelse i min Unique 32 den reste hylsan rakt upp och puffa likt ett ånglok och följden av detta var en rejäl sotsvart hand och pistol och trasig utdragare. Så mycket rengöring blidde det samt ett dektiv arbete som hette duga för att ordna fram ny utdragare för dem växer inte på träd till min 32:a :/ Ses nere på eran tävling om ca 1 vecka för att tampas lite :)

pangis sa...

Du är så välkommen Silver! KP hade en ny utdragare och han fixade till den redan igår..Tyvärr var det för mycket blyrester som gjorde det.. Jag har ett blåmärke på pekfingret och ont men för övrigt är man tacksam..