2010-03-18

Den lilla hämnden kostar 1 krona!

Det här med årets elräkningar är fan i mig inte kul. Inte nog med att vi har haft århundradets kallaste vinter, spotpriserna rusar ju uppåt i en takt som liknar hissen i Burj Dubai, läs snabbt!

Självfallet vill jag hämnas på elbolagen. När direktörerna i sommar plockar ut sin miljardbonusar skapade av mina surt förvärvade födelsedagspengar kommer jag få ett blodtryck lika högt som nyss nämnda Burj Dubai.

Hur fan hämnas vi då?

Jag menar det är ju inte bara att strunta i att betala och leva i mörker utan värme varmvatten eller spis.

Då.

Som en blixt från en klar himmel kommer ekonomikollegan på lösningen..

He he he...

Om vi alla betalar in 1 krona mer till elbolagen så måste dom lägga ner ett jättejobb för att söka rätt på felmarginalerna i deras bokföring. Kontona måste stämma.

Har vi tur måste dom även återbetala nämnda krona.

Tänk er att Sveriges miljoner hushåll konsekvent och varje månad betalar in 1 krona mer. Ett litet belopp för mänskligheten men ett jättearbete att luska ut för elbolagen.

Den lilla hämnden men ack så ljuv:-)

Är vi överens?

7 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Mycket bra förslag....det ska jag testa nästa gång!

Anonym sa...

Bra idé, men ändå inte. Kronan läggs i ett konto för sig och gissa vad det kommer att kosta med all felsökning på den administrativa sidan och i slutänden höjda elpriser p g a den övertid personalen kommer att ta ut (i kanske pengar) och för en kort period anställa extra personal. Och var ska de få pengar till detta , jo genom höjda elpriser.
....
Nej, betala du bara och se glad ut.
Det blir nog billigast i längden./M

Pangbruden sa...

Jag tror att vi får högre elpriser oavsett så Jag menar det finns alltid en anledning till att ta ut sjujäkla priser så varför inte jäklas lite;-)

Lennart sa...

Jag kan sätta in 2 kronor, bara för att förvirra lite extra.

Pangbruden sa...

Vara lite obstinat sådär.. Me like Lennart:-)

Malte sa...

varför inte 57 öre för mycket?

Anonym sa...

Dåliga rådgivare du har som försöker öka på dina elpriser(säkert har de aktier i ditt elbolag) *L*.
Gör så här istället. Betala in lite extra på din elräkning vid varje debiteringsperiod istället genom att höja din preliminära årsförbrukning.
Då betalar du in lite mer under debiteringsperioderna och det blir inte så mycket för dig när sluträkningen kommer.
Visst du ger elbolaget lite med pengar i förskott, men det gagnar dig ändå./M