2010-03-01

Drömmar om pension

En insnöad måndag i mars far tankarna runt i skallen på mig.

Jag funderar över pensionen.

Lite tidigt måhända men ändå.

Helst av allt vill jag vara i såpass ekonomiskt skick att jag kan gå i pension redan runt 60. Få några fina år med nära och kära innnan det är dags för demens och liggsår.

Annars är det 65 som gäller, dvs om 20 år.

20 år går fort. Alldeles för fort. Jag har snart varit mamma i 20 år och jag minns fortfarande känslan av sparkar i magen.

Vill man ha lite mer ekonomiska fördelar ska man arbeta till 70 enligt orangea kuvertet.

Det känns lite länge tycker jag som tack o lov pensionssparar och har gjort så i ett antal år.

Pension.

Det är trots allt en bit kvar tills dess så jag kan lika gärna stoppa undan tankarna och kavla upp ärmarna igen.

Bege mig tillbaka till verkligheten och jobbet.

Kafferasten är nu över för den här gången.

1 kommentar:

epsilon sa...

Du har ju många härliga år kvar till pensionen, men när den väl kommer så.... bara njut!