2010-02-03

Märkliga jobb..

Det är ju uppenbarligen inte så lätt att studera till stångdanserska och det finns fler märkliga yrken därute i landet som man tydligen inte kan studera till.

Kronprinsessa kan man inte bli, hur gärna man än vill, det föds man till alternativt blir det medels giftermål.

Hovdam är ett annat suspekt yrke man knappast kan få genom högskolepoäng. För att inte tala om pokerspelare eller hovmarschalk.

Märker ni en viss övervikt på arbeten inom kungahuset? Hur får man jobb där egentligen? Det finns ju inga hovskolor eller hovutbildningar ute i landet. Vackra dottern ville absolut gå på prinsessalinjen när hon var liten Busa men den dörren var ju definitivt stäng.

Den andre hade andra planer. När Fjunet var en liten Buppe vill han bli pensionär när han blev stor. Det var farfar och det tyckte han verkade vara ett bra jobb. Men att bli pensionär tar många år, många jobbår.

En av hans dagispolare ville bli brevbärare men om det var för svårt skulle han bli läkare i stället.

:-)

Själv ville jag bli arkeolog, jag är glad jag tänkte om. Gräva i gammalt skräp...

Det har jag tillräckligt av i källaren därhemma.

Vilka andra suspekta yrken känner ni till?

14 kommentarer:

LJ Media sa...

Vi har ju killen som kör hissen på Liljeholmens t-banestation och han som kör Katarinahissen.
En polare till mig är potatisskalare.
I champagne fanns det förr folk vars uppgift var att vrida buteljerna ett kvarts varv varje dag så att skumpan inte skulle få fällningar.
Killen som drev Tjudö Vingård på Åland hade titeln "Hembrännare" på visitkortet.
Sen har vi ju den ryska damen som åkte fast för papegojsmuggling i helgen:-)

Malte sa...

Hovdam är inte det samma sak som sto? Det är det i alla fall ofta i korsord.

En sommar jobbade jag som "vägvyskapare" på vägverket, det var ett härligt och fritt arbete.

På ABB i Ludvika hade de i alla fall förr både plastgrillare och lindansare. =o)

pangis sa...

På ABB!!! Gud hjälpe mig..min son som ska till ABB i dubai nästa vecka:-)

Eskortflickan sa...

Eskortflicka är ett sjuhelvetes jobb

pangis sa...

Jamen det har du ju rätt i:-)

Anonym sa...

Vad gör en Pangbrud och vad krävs det för utbildning för att arbeta som en sådan?
"M"

pangis sa...

En Pangbrud pangar och den utbildning som krävs är pistolskyttekortet;-) En ypperlig utbildning:-)

bästaste sa...

Jag har kompisar vars son är pokerspelare på nätet. Han har läst matematik på KTH. Det var tydligen en bra utbildning för detta.

Lennart sa...

Det finns visst ostronodlare har jag hört.

Anonym sa...

Eller som jag.......SLAVARBETARE

men när jag var liten ville jag bli frissa, det luktade som gott!

Miasomärtröttpåsnö

epsilon sa...

En yrkesgrup som fattas just nu är snöskottare. Skulle vilja ha några som skottade bort den betongssnö som plogf-n tryckte upp mot brevlådan och bilarna. Distanskurs kanske?

Anonym sa...

Sopspion är ett yrke om du inte visse det. Det kanske skulle vara något?

sofie sa...

Hälsa din son att det ville även jag bli som liten. Kram från Sofie

pangis sa...

Sopspion just det:-) Jag har t o m träffat på en när jag slängde papper:-) Jag var mycket noggrann kan jag meddela:-)