2008-06-06

Vad är detta?


Är det någon som vet vad det här är för slags blomma? Jag hittade den växandes i min trädgård, ca 30 cm hög med tulpanfomade blad längst ner. Den ser precis ut som en orkidée! Men det kan väl inte växa orkidéer i min trädgård?! Guckusko? Jag har under de 15 år jag bott här aldrig sett den förr, möjligen bladen men aldrig blomman. Tidigare bodde trädgårdsfolk här så det är möjligt att de exprimenterade och att nu, med denna torka, så har exprimentet lyckats. Platsen den växer på är stening och något näringsfattig. Den har knoppar på stängeln så fler blommor kommer. Häftigt, för den är oerhört vacker på sin lilla undangömda plats. Kan någon trädgårdskunnig hjälpa mig?

6 juni blir en stillsam dag i värmen. KP är på flerdagsfiske med lilla tass, teensen är på hemgång. Ska bli spännande att höra om balen igår. Blommor ska planteras och lite tvätt tvättas. En njutbar hemmadag som är välbehövlig. I den här värmen borde vi egentligen åka till sjön men man kan sola lite av och till i trädgården med. Vi har helt insynsskyddad stor trädgård på baksidan av huset. Syrenhäcken har växt upp igen och nu får den inte röras!

I morgon däremot kanske jag ska åka med några kompisar från en annan klubb och tävla. Det beror lite på väder, vind och teensen men skjutsuget har satt in:-)

Fin dag alla

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har bott granne i fjorton år med reservatet för dessa blomster så jag hävdar bestämt: Det är ingen guckusko.

Flunkbuster sa...

Ser ut som en Iris av något slag.

Anonym sa...

Jajamensan flunken.. du har rätt!

Anonym sa...

Jag tycker att det påminnerom en trifid!

Anonym sa...

Jag avstår inlägg då jag inte är bevandrad på området, men jag har ändå ett uppsving i min trädgård i år. I år ska den pysslas om och väcka häpnad i omgivningen (och inte pga av dess förfall)....