2008-06-20

Midsommarminnen

Mitt vackra trollska midsommarbarn:-)

Tänk alla dessa olika sorters midsommaraftnar man firat genom åren. Ofta har jag av någon anledning varit utomlands. Även som ung. Många gånger i Norge men i sentonåren var vi med mor och far stundom ute och reste. En gång förlovade jag mig på midsommarafton, -84 med min förste pojkvän. Ett tält i småland där vi firade tillsammans med våra dåvarande bästa vänner. Två år senare lämnade jag honom. Den midsommarafton firades med tjejgänget på en båt i Kristinehamns skärgård. Fylla och fest men vi var unga, blott 21 år. Efter flyttade jag för att plugga och några tämligen lugna midsommaraftnar inträdde... festandes med bästa tjejkompisen Herdis eller var du Hjördis?. Jag har för mig att vi hade ganska så kul men som sagt det var dom åren jag partajade så minnet är något diffust:-)

Första midsommaraftonen med exmaken var jag så kär så kär att även den känns diffus.. det gick över:-) -92 var jag nyopererad för gallsten men Buppe var född och vi var fortfarande lyckliga:-)

Midsommarafton -93 är väl bevarad i mitt hjärta. Buppen var en bedårande liten Buppe på knappt 15 månade och han dansade, knäandes och sprang runt, sken som en sol och charmade alla på Gällesta Forngård. En ljuvlig bebis var han min lilla Buppe. Jag var höggravid och på midsommardagens natt fick jag värkar kl 07.00 for vi till BB och 09.23 på söndagen var liten Busa född. Både ett söndags och ett´midsommarbarn men så är hon full av nådegåvor.

Efter det började ramarna till det midsommarfirande vi har än i dag ta form. En trevlig tradition som sagt. Vi dricker inte särskilt men ett år fick jag i mig hembränt av någon anledning och blev diskret aspackad. Vi var på fackeldansen på natten i och jag skulle t o m slåss!!! Jag!! Som sällan hamnar i bråk. Inte nog med det jag skulle slåss med en storväxt karl från något amerikanskt fotbollslag. Han hade chikanerat min grannfru och då tog det hus i h-e:-) Hur som helst så vaknade jag dagen därpå pigg och lyckligt ovetande. Så hur mycket som är sant av historien har jag ingen aning om.

Nu följde några år när vi var separerade men umgicks som mycket goda vänner och framför allt föräldrar. Vi bilade i Europa med våra barn. Vi firade midsommar i Grekland, i Orange i Provence, På ett McDonalds i Holland när vi lämnat Belgien:-) Sommaren jag träffade KP bilade jag och exet till Kroatien och Prag. Jag träffade KP i slutet på juli märk väl. Annars hade jag stannat hemma. Midsommarafton var vi på väg nedåt och hade stämt träff med goda vänner i Zell Am Zee. Det blev en underbart, suveränt trevlig midsommarafton i de Österikiska Alperna vid Zell Am sjön. Vi bodde på ett Gasthaus precis vi sjön och satt på altanen på kvällen och åt medhavd sill medans barnen badade. Dagen därpå for vi vidare över Hochalpenstrasse för en fortsatt suverän resa, den bästa vi gjort. Att jag sedan träffade KP gör att den sommaren blev mitt livs bästa:-)

Efter det har vi återgått till normaltraditionen men nu utökad med KP och liten Tass. Vi har slagit oss till ro och firar lugnt men lyckligt med varandra och närmaste vännerna. Ungdomarna börjar dras till fackeldansen på natten, deras tid är kommen. I kväll firar jag för första gången utan dom. Jag är inte helt oberörd i hjärtat men har många av mina närmaste med ändå.

Trevlig midsommarafton önskar jag er alla!

4 kommentarer:

Nickedockans blogg sa...

Det är spännande att läsa om midsommar, och det blir lite magiskt på något sätt. Jag har ju som sagt ett midsommar barn också. Och jag liksom du firade ju en midsommar i Kroatien :) Sommaren innan du träffade Peo kommer du ihåg när vi gick i Fazana, halva gällersta...:) härligt var det... :) ja ja hörde att den andra familjen vi var med funderade på att boka kroatien till nästa sommar.

Ha det gott nu och hoppas det inte blir för tomt utan dina kära...

Anonym sa...

Det var samma sommar.. Den sommaren vi firade själva midsommarafton med P och M Ström i Zell Am Zee vi åkte till Kroatien efteråt. Visst var det trevligt iKroatien.. underbasrt land KP och jag träffades i slutet av juli sen.. Kram och ha en finfin dag

Buzan sa...

hoho.. du har då hunnit med en hel del.. för mig är det första midsommar jagfirar UTAN att jobba.. en enda timme... så jag vet inte riktigt hur man gör..men jag njuter oh har det bra..det funkar.. och det verkar funka även för dig... ha en tokhärlig midsommar


*kramen'

Anonym sa...

Passa på att njuta Buz.. Säkert välförtjänt! Kram