2010-09-26

Klockren skördegratäng:-)

Ni som känner mig irl vet ju att jag gillar att laga mat och att jag numera lever med en man som är totalt ointresserad av gourmetköket.

I helgen har han dock varit på fiskeresa med allehanda gubbar och där kunnat äta pizza och hamburgare så mycket han velat och jag, jag har lagat mat.

Dagens skördegratäng blev så lyckad att jag tänker dela med mig den.

Jag fräste upp skivad fläskfilé i smör och lade i en ugnsfast form. Kryddade med salt och vitpeppar.

Därefter fräste jag upp purjo och kantareller slog på grädde och en skvätt soya. Lade i en rejäl bit blåmögelost och lät det puttra ihop en stund.

Under tiden hade jag kokat blomkålsbuketter i lättsaltat vatten.

När allt var förberett, lade jag den halvkokta blomkålen över fläskfilén samt strimlade lite gul paprika som jag hade över och slängde i. Till sist öste jag på kantarellstuvningen och hyvlade massa ost över.

In i ugnen med det hela och det fick gratineras tills allt var gyllenbrunt och klart.

Jag åt gratängen som den var, helt i LCHF´s anda, men man kan nog med fördel servera kokt ris eller klyftpotatis till.

Rörigt recept?

Kanske det men det är så jag lagar mat.

Rörigt och med kreativitet.

3 kommentarer:

Lennart sa...

En sån där händig kvinna skulle jag behöva i mitt kök. Då kanske det skulle bli god mat gjord där.

pangis sa...

Men Lennart: En bra karl reder sig ju själv:-)

Lennart sa...

Inte i mitt kök har jag märkt.