2010-09-25

Att välja höst

Det är bara att välja mina vänner.

Antingen förbannar man hösten, blåsten och regnet. Man svär ve och förbannelse över att inte kunna vara ute och nyttja solsken, lövkrattning eller sista gräsklippet för året. Att inte kunna sätta en fot i en svampskog utan att bli genomblöt eller kunna strosa sakta bland shoppingsugna i brittsommarvärmen på stan.

Eller så.

Tänker man som jag:

Vilken härligt regnruskig dag. Idag lägger vi alla måsten åt sidan. Vi läser, löser korsord, äter onyttigt och ser på TV med gott samvete. Fryser vi tappar vi upp ett varm bad med väldoftande badsalt och strosar sen runt i myskläder och raggisar.

Vi bara gör det vi själva vill, i sakta mak och njuter den själsliga ro som infinner sig.

Visst kan väl höstruskväder vara alldeles alldeles underbart.

Om man vill..

2 kommentarer:

epsilon sa...

Visst, alla årstider har sin tjusning.

Mattias sa...

Du har helt rätt i att man kan styra lite hur man känner inför årstiderna fast hur mycket jag än försöker tänka att det är mysigt med hösten så slår sommarlängtan igenom rätt ofta o nu när jag har en lång höst/vinter framför mig med dagislämningar och hämtningar så kommer jag absolut att svära över den kalla vintern o krånglet :)

Så jag håller med dig men lever inte upp till de kloka orden själv :)