2010-09-19

Idag röstar vi, ok?

Jag röstar. Det har jag gjort i varje val sen jag fick lov. För mig känns det viktigt att rösta, lite stort sådär.

Högtidligt.

Jag kanske låter pretentiös nu men det är en demokratiskt rättighet jag har som inte är alla förunnat, så jag tar den rättigheten, traskar iväg till valurorna och gör min röst hörd.

Vad jag röstat på genom livet har faktiskt varierat, det varierar även vad jag röstar på i kommun, landsting och riksdag.

Jag försöker sätta mig in i valfrågorna men numera bryr jag mig inte längre så mycket om ideologi. Inte sen vi fick två block att rösta på. Båda blocken innehåller ideologier jag inte kan förlika mig med så jag får mer gå på det man inom blocken kommit överrens om. Det som jag anser är bra för mitt land.

Inte försöker jag längre påverka andra att rösta eller tycka som jag gör. Jag har uppnått den åldern att jag inser att alla har sina motiv och sin rättighet att tycka som dom vill och jag brukar respektera andras åsikter.

Jag hoppas att jag blir respekterad för mina med.

Det enda jag har svårt för är SD. I mina ögon är dom ulvar i fårakläder och det här valets s.k missnöjesparti. Ett parti man röstar på för att man är missnöjd med att Sverige idag för 2-blockspolitik.

Tyvärr tror jag att de klarar 4% spärren och sen står vi där och får betala arvoden och pensioner i åratal åt dom..

Jag kan inte tycka att det är ok. Är det verkligen ett sådant Sverige vi vill ha?

Så mina vänner, jag säger som en klok f.d kollega sa till mig inför EU-valet. Rösta på vad du vill men rösta emot SD.

Men annars kan ni rösta som ni vill:-)

Inga kommentarer: