2011-02-20

Om väggar kunde tala..


..så skulle mitt hus ha en hel del att berätta.

För ganska exakt 18 år sedan flyttade jag, dåvarande maken och "pölsingarna in". Det var två mycket små troll som vi hade med i bagaget. Två troll som ritat på en och annan vägg har jag upptäckt, satt sitt lilla bomärke:-)

Jag hade sett huset på en annons och fastnade direkt. Trots att det var nedslitet och hade rosa köksluckor, rollade med plastfärg:-)

Inget fungerade, inte spisen, inte tvättmaskinen, övervåningen var en katastrof, altanen rutten och t o m postlådan läckte.

Vi rustade upp så mycket vi hann och hade råd med under några års tid. Fasen vad vi slet med pengar, jobb, dagis, mera jobb, trädgård, badrum och Gud vet allt. Inte konstigt att jag fick hjärtproblem till slut.

Pölsingarna växte upp och jag vet att de har haft en toppenbarndom här ute i vår lilla by. De hade rutcshkana, gungor, en toppenlekstuga och med åren varsitt nyrenoverat rum på övervåningen.

Grannarna ska vi inte tala om, kunde inte haft bättre. Det blir en speciell gemenskap när man bor "20 hus på en åker". Kommer sakna dom oändligt mycket!

När skilsmässan var ett faktum så var det självklart att jag skulle stanna kvar. Huset var mitt i själ och hjärta. Trots att det tillkommit en och annan skavank så var det mina skavanker och jag har älskat dom alla.

Inatt ska jag tillbringa min absolut sista natt i mitt fina lilla hus. Bara jag. Katten har flyttat, dottern är hos mormor och sonen har inte kvar någon säng.

Det blir jag, skavankerna och en och annan dammråtta.

En sista natt.

Vemodigt?

Lite kanske men mindre än jag trodde för det nya står för dörren och jag längtar mer och mer till mitt nya hem. Efter renoveringen så känns det mer som mitt hem än KP´s hus vilket är en förutsättning för att man ska kunna flytta in.

Men som sagt. I morgon går flyttlasset och jag ska låsa dörren för sista gången och ta farväl.

En epok är över och en ny har tagit sin början.

Om väggar kunde tala så skulle ni få veta mer än ni har en aning om:-)Nu finns allt i mitt minne.

Ett tag till i allafall:-)tills nya minnen tränger ut de gamla.

Men.

Jag har varit lycklig här..

3 kommentarer:

Svenskmastare sa...

Älskar dig!

epsilon sa...

Önskar dig all lycka i den nya tillvaron.

Pangbruden sa...

Älskar dig med!

Tack Epsilon!