2010-08-18

Why??

När jag flyttade in i mitt hus för 16,5 år sedan så "fick" jag ett underbart kantarellställe av mina grannar.

Sedan dess har jag skördat flera gånger varje år och alltid haft frysen full av det gula guldet.

När jag träffade KP hade även han ett fin fint kantarellställe i skogen ovanför sitt hus. Dubbel lycka, dubbel glädje.

I vinter har några jäkla skogsägare fått fnatt och skördat hejvilt. Inte kantareller utan träd.

Alla träd.

Två fula kalhyggen fulla av mygg har nu ersatt den vackra gläntan och den fina skogen.

Allt för att timmerpriserna rasat i höjden. Men kantarellpriset ägnade dom minsann inte en tanke åt.

Why???

5 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Det är för bedrövligt när ens bästa svampställen försvinner så där.
Jag hade dock en lite "omvänd" upplevelse under tidigt 80-tal. Min kantarellskog skövlades och det blev inget kvar...efter fyra-fem år gick jag över hygget av en slump och hittade ett gigantiskt svampställe med Stolt Fjällskivling....jag plockade säkert 100 st skivlingar första året....sedan minskade det år efter år till att de helt försvann...sedan dess har det inte ens växt flugsvamp i den fd skogen.

bästaste sa...

Det var väl dags för skogsägaren att skörda. Det är inte så ofta de gör det.

Lennart sa...

Så kan de väl inte bara göra? Smörstekta kantareller på en smörgås som är så gott!

pangis sa...

Visst är det fräckt??

epsilon sa...

Otur för dig. Slutavverkning sker ju bara ungefär vart hundrade år så kunde ju sluppit detta.