2010-04-14

Otack är världens lön

Hörde på radion att Lars Ohly tackat nej till kronprinsessans bröllop. Anledningarna var att han inte är nära anhörig och att han är motståndare till monarkin.

Så långt visst, helt ok.

Jag är ingen älskare av Sveriges kungahus, mer av Norges om jag ska vara ärlig, men.

Lars Ohly har fått en inbjudan i egenskap av partiledare, som representant för Sveriges riksdag. Nu har vi det statsskick vi har och det gäller även för den gode Ohly och då ingår det att representera ibland. Kronprinsessans bröllop är faktiskt ingen privatsak, även om man skulle önska det, utan en nationell angelägenhet. Hon är vårt nästa statsöverhuvud. Face it Ohly!

För min del kan Ohly ha vilken åsikt om monarkin han vill men ibland så tar man sig i kragen och gör det som förväntas av oss. Jag som skattebetalare bidrar även till den gode Ohlys väl tilltagna lön även om jag inte är vänsterpartist.

Att tacka nej på nämnda grunder tycker jag bara är ofint och ouppfostrat av Ohly.

Min åsikt.

Vilken är din?

8 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Nu håller jag faktiskt inte med dig! :) Röstar man på vänstern, röstar man även emot monarkin. Jag som röstade på vänstern senast skulle bli MYCKET BESVIKEN om Ohly gick emot sin egen och V:s ideologi och gick på det där överreklamerade bröllopet ...

epsilon sa...

Har han verkligen blivit bjuden? Hörde på P4 extra med Lotta Bromée att han inte ville visa inbjudningkortet så han kanske bara säger det för att komma ut i medierna. Han har ju ljugit förr.

pangis sa...

Ann-Sofie jag kan förstå det men hur är det med s.k kungamiddagar som han blir bjuden på, går han på dom? Och en sak till som jag funderat på..Hade han gått om det ej varit valår?? Sossarna har ju också republik inskrivet i pratiprogrammet och jag tror nog att de traskar iväg.. Jag tror inte han ljuger epsilon..

Sus sa...

Jag hade ju gått.
Nu är jag ju med.
På ett vis..
Är man från Ockelbo är man med =)

Malte sa...

Hade vi haft kungaval som det var på medeltiden hade jag nog gått, men som det nu ser ut tror jag att jag skulle ha gjort som Ohly.

arab-lasse sa...

Haller nog med om att Ohly ar ohyfsad, men sa ar hans politik inte vad jag onskar har i landet - det racker med ett Sovjet i varldshistorien och hellre en Berndotte som statschef an en ny Stalin, vilken ju Ohly tidigare hyllat.

pangis sa...

Sus.. Du är ju nästan släkt:-)

LJ Media sa...

Jag är inte helt säker på att Lasse Liten är fullständigt ärlig i sitt uttalande om prinsessbröllopet.
Jag minns när han påstod att han lirat fotboll med Nacka Skoglund. Nacka dog innan Lasse Liten vuxit ur kortbyxorna...