2008-11-30

Att ge

Ett av mina mer bisarra helgnöjen är att läs kvällstidningarna på Söndagar. Varje vecka förundras jag över deras listor. Ni vet listorna där man kan läsa om landets och länets mest förmögna, vad de betalar i skatt, vilka som kör de finaste bilarna och vad folk sålt sina villor för. Allt riktat kring de i samhället som har mest, äger mest och som har konsumerat till högsta möjliga pris.

Jag är inte intresserad!

Så här i juletider skulle jag hellre vilja läsa en lista om vilka som gett behövande mest. Vilka som skänkt mest pengar till organisationer och välgörenhet. Vem som startat fonder för behövande och vilka som personligen rest till barnhem och likande med bilar fullastade med gåvor. Ge mig en sån lista och jag ska läsa den med glädje i hjärtat.

Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att den som har minst har gett mest.

Själv ger jag lite varje år. Gärna till hjärtebarnsfonden eftersom min dotter hade fel på hjärtat som spädbarn. KP ger till cancerfonden. Jag slussar gärna över en liten slant till Unicef och liknande och stoppar alltid i en sedel i Frälsis grytor så här i julhandeln. Det är inga stora summor men det är min skärv.

Jag går sällan förbi en tiggare utomlands utan att släppa ner en slant. Jag är inte naiv och tror inte att alla pengar går till de behövande men jag är heller inte så cynisk att jag tror att alla är bedragare.

Handen på hjärtat mina vänner, vad har ni gett i år? Och vilka organisationer, bistånd och liknande vurmar ni för?

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ett fadderbarn i Uganda, jag är världsförälder i UNICEF, jag är medlem i Amnesty, har jag mynt i fickan får dragspelarna på stan dem när jag går förbi, frälsis får alltid lite också. Präktigt värre. Min arbetsplats har beslutat att inte skicka pappersjulkort utan kör elektroniskt, den summa vi beräknat skulle gå åt skickar vi till en fond för skola till flickor som förlorat sina mammor (som var sjuksköterskor) i AIDS. Sover med rent samvete.

Pangbruden sa...

ACA fler borde tänka som du..

Majsanochmalla sa...

Jag och mina barn skänker alltid gåvor till olika ändamål och har haft fadderbarn i många år.

Barn och barns väl och ve brinner jag för. Så oftast skänker jag till olika privata fonder.. (Kina ligger ju mig varmt om hjärtat) :-)

Men Läkare utan gränser r en annan favvo..

Visst är det så.. Pangisen.. Att vi har råd, vi kan om vi bara vill..

Pok

Mallavissteattduvarså´nbralla

Monica sa...

samma här hjärt o lung fonden + cancerfonden!
Sen om nån står med bössa kan jag inte låta bli att ge en slant!
Situasjons sthlm tidningen brukar jag också köpa!
En gång hadde jag bråttom för at lägga en slant i nån bössa men jag fick så dårlig samvete att jag gick tillbaka !

sofie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
sofie sa...

Syrrran är mormor till dom två söt nosarna.Kram

Anonym sa...

Ni är mina vänner ni!

sofie sa...

Det var jag som tog bort kommentaren för jag skrev lite tokigt.Kan jag så ger även jag bort pengar till rödakorset och andra som jag vet attt pengar kommer till nytta för fattiga länder.Men hoppets stjärn får tyvär inga pengar av mig sedan jag läste att dom förskingrade pengarna och använde dom själva.

Anonym sa...

I år har jag varit väldigt dålig på att ge och är väl inte världsbäst på det annars heller förutom vissa "skänkningar via sms" på galakvällar, kläder, vid pantningar eller ibland när jag får mynt över vid handling och ser sparbössor till röda korset och sånt.

När jag varit i Thailand t ex så vägrar jag pruta utan brukar låtsas vara oduglig på det i så fall eftersom de nästan tvingar en att pruta ibland. Förstår inte svenskar som reser dit och blir tjurig om de får köpa en t-shirt för 50 kr istället för 30 kr. Sånt stör jag mig på som fan! De där 20 kr betyder förstås väldigt mycket för de stackars thailändarna men inget för oss egentligen!

Det håller förstås inte att skylla på att tina studerar och jag är pappaledig eftersom vi ibland bevisligen ju har lite pengar till teknik och sånt ibland men men....

Tycker ni andra som skrivit samt Pangis är beundransvärda och hoppas kunna bidra mer i framtiden kanske genom att bli fadder t ex.

Anonym sa...

Här har jag handlat på Erikshjälpen och Ria i helgen.
Jag tycker att jag är en glad givare om jag får säga det själv.
Ha det fint vännen, kram lena.

LJ Media sa...

Mitt senaste bidrag var till reseindustrins barnfond. Jag har även köpt det blå bandet (som går till forskning om prostatacancer) samt lagt deg i Röda Korsets bössor.
Men det finns sådana som jag inte lämnar bidrag till.

Anonym sa...

Senaste året har det bara blivit Rädda barnen.
Men i julrushen brukar det alltid bli nått mer.

Anonym sa...

Varje manad lamnar jag mellan 35 och 55% av min lon till den behovande svenska staten sa att den kan avlona hart arbetande direktorer med en skamligt lag lon pa nagra hundratusen till nagon miljon per manad. Det tycker jag egentligen ar ett alldeles for litet bidrag for det enorma arbete some dessa arliga och rakryggade farbroder gor. Tyvarr tvingar offentligheten i form av pressen dem ibland till att lamna tillbaka alldeles for snalt tilltagna loner och pensioner (T ex Barnevik o postis-chefen), vilket ar ofortjant. De ar landets ryggrad som genom sitt arliga arbete skapar fler tillfallen till arbetsloshet genom att tillskansa sig de medel som annars skulle kunna avlona ett antal extra sjukskoterskor etc.
Gissa varfor jag flyttat till Dubai dar ingen skatt betalas???

Varldsnaturfonden far dock numer ett litet bidrag fran kassan for att skapa battre miljo for delfiner och valar..

Anonym sa...

Alla skärvor små mina vänner ger till slute n flod! Bra jobbat alla... Lasse vi har utrustat ditt sällskap de ärmaste två veckorna:-)

Anonym sa...

Frälsningsarmén och Cancerfonden, dit går mina bidrag. I år så blir det även julklappar från web-aid där man kan ge bort en gris, get eller träd.

Anonym sa...

Häpp!
Syjuntan har ett eget litet fadderbarn, henne har vi haft i fyra -fem år.... sedan har jag startat en egen insamling på Bröstcancerfondens hemsida...
Men jag har svårt att stoppa pengar i bössor... vill gärna se till att skaer står rätt till först...

Det var mitt strå till stacken

Miasombryrsigomandra

Anonym sa...

Beror på vad man menar med att ge. Jag ger inga kontanter till några alls. Tror att alldeles för mycket försvinner på vägen. Däremot skänker jag kläder när jag kan.