2008-07-03

Tonårssömn


Tonåringar har märkliga sovvanor. Dom vill helst vara vakna halva natten och sova i stort sett hela dagen. 16 h i ett sträck är sällan något problem. Jag har lärt mig att man ska låta en tonåring få sova. Dom behöver det rent utvecklingsmässigt. Det är inte så konstigt att många teens får det jobbigt på högstadiet för hela kroppen behöver få sova, dom går i en zoombieliknande dvala under förmiddagarna. Sen tror jag inte att det hjälper med att säga men gå och lägg dig kl 22.00 för deras kroppars dygnsrytm är rubbad. Jag föredrar att kalla det hormoner. Jag har många gånger funderat över det märkliga i att för kvinnor i klimakteriet finns det en uppsjö av hjälpmedel när deras hormoner rubbas men för teens som kanske har en än högre hormonpåverkan finns absolut ingenting. För liksom kvinnor har olika jobbiga klimakterer har faktiskt tonåringar olika jobbigt, mycket beroende på styrkan i hormonattackerna. Kan ingen klok läkare forska i detta? Jag är övertygad att man kommer rädda mångas liv, åtminstone socialt.

Mina teens har klarat ingången till puberteten bra. Dom har lagom påspädning av hormoner. De skolor de går på tror jag även har hjälpt till genom att de har valt utifrån sina egna intressen och förmågor. Det har varit rätt val för dom. Däremot hamnar dom i sin tonårskoma så fort dom är hemma och lediga. Uppe halva natten och sova till eftermiddagen. Blir jag inte allt för störd så går det ju an:-)

Nu har dom inte bara tonårstid dom har även Jet-leg! Vilken natt! Den ena sov i ett par timmar och gick sedan upp klockan 05.00 i morse, nu har han somnat om igen. Dottern har inte sovit alls. Det gick bara inte. Hon har legat och vilat och kollat på youtube på sin nyinköpta I-Pod touch. Kl 07.00 gick hon upp och duschade. Vi är överens om att hon får försöka hålla sig vaken hela dagen trots allt för i kväll har vi ju kalas.

Det vore väl något om kalasbarnet föll ihop och snarkade sig igenom tillställningen. Precis som när hon var ett spädbarn:-)

10 kommentarer:

Unknown sa...

jasså ska vi kalla det hormoner?
Isåfall har sambons som haft det sen han gick i 4-5an, han har nemlig lakan skräck!
Ha bra dag Monica

Ha en superduper kväll med födelsedagsbarnet, skulle inte förvåna mig om hon sovnade faktiskt;)

Pangbruden sa...

.. japp hormoner:-) Det blir enklast så...

Anonym sa...

Klart att dom har massor av hormoner som exploderar i kroppen. hormonpåslaget är mycker värre för en del än vad det någonsin kan vara i klimakteriet. Då sjunker ju hormonnivåerna. Man blir snäll..

Majsanochmalla sa...

Visst har dom det tufft teensen...
Och det är ju då det gäller att "stå kvar"...

Älska utav bara satan och att "stå ut"... Och tro mig. Det är värt det! Så småningom kommer de "ut på andra sidan" som vuxna härliga människor.

Ge en extra kram från mig till din yngsta teen... Och ett stort grattis!

Ha det bäst!

Kram

Mallakommerihågtonårstidenbralla...

Anonym sa...

Tack raring

Anonym sa...

Det där har jag tänkt på...min äldsta är ju 12 och ett halvt. Börjat märka att tonårsfasonerna börjar komma...

Han är morgonpigg som sin mamma men jag märker att så fort han vart uppe sent o vaknar tidigt så är han grinig en hel dag! :(

Det är nog hormonerna där med....värst va hormoner vi har i omlopp i vårt hus nu! Fattas bara att kattfan går o blir brunstig eller vad de heter ;)

Kram Ninis

Anonym sa...

Det skulle va nåt det niinis;-)

Anonym sa...

shit, 16 timmar i sträck det vore inte illa att överföra lite tonåringshormoner på vår Max!! Fast själv sov jag aldrig speciellt mycket som tonåring heller så jag var nog lite ovanlig....

Anonym sa...

Mattias.. Mina sov på natten även som små.. dom var nog ovanliga redan från början:-)

Anonym sa...

Jag hade knappt tid att sova när jag var i tonåren.