2008-12-16

Den typiske svensken?

Efter att ha lyssnat på dagens morgonprogram i P3 har jg följande fundering.

Är vi svenskar sociala varelser som umgås lätt över ett glas vin, fikar och bowlar Eller är vi asociala typer som är svåra att komma in på livet, morrar och helst super oss redlösa på vodka på helgerna?

Vad tycker ni? Finns det några särdrag hos oss som folk?

Jag röstar för det förstnämnda, vi är väluppfostrade, sociala och trevliga.

Åtminstone är jag det men så har jag ju norskt käckt blod i mig...;-)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror på det förstnämnda. Kanske dock med en reservation om att även om vi är så social och gladlynta kanske inte släpper in folk allt för nära

Anonym sa...

Vet inte om vi svenskar har så många särskilda särdrag men visst finns det många som är rätt sociala. Fast när man åker på charter ser man då alla typer av människor. Otäckt många tjuriga otrevliga snåldjåpar t ex!

Stackars flygvärdinnor som får stå ut med vissa drägg måste jag säga!

Sen att Max nöp en flygvärdinna i stjärten kan hon nog ta hoppas jag och det är inte pappa som lärt honom det :)

Spanjorer upplever jag ganska ofta som lite buttre måste jag få tillägga och sen så har vi Turkarna där många är så fantastiskt högljudda och "på" så jag bara blir vansinnig på vissa av dem...

Pangbruden sa...

Hahhhahahah Nöp han en flygvärdinna i häcken? Vad månde det bliva:-)

✿Ewa sa...

Jag tror nog att det finns en jätteblandning fast jag vill helst tro att jag tillhör den förstnämnda :)...jo det gör jag absolut!!

Men ser man på våra finlandsfärjor och chartermål så undrar jag ibland om de flesta svenkar tillhör kategori nr två. Varför måste det supas så??

Anonym sa...

Jag röstar på det första, och jag tycker inte om vodka heller förresten.

Anonym sa...

Jag tror vi håller på att bli mer och mer normala faktiskt. Men nog stämmer den där gamla bilden av svensken fortfarande till stor del.

Flunkbuster sa...

Som invandrare i Sverige måste jag nog säga att svenskar för det mesta är trevliga.
Utom när de ska dricka sprit, för det klarar de inte av;-)

Monica sa...

och jag tänkte först ,att det måste vara för du är norsk :)

Anonym sa...

Vi ligger ju i vodkabältet och det har nog satt sina kulturella spår. Men annars tycker jag att vi är mer öppna och social än vad vi får cred för.