2012-09-24

Att vara en Rookie

Jag började med pistolskytte redan 1989.. Det var ett tag sen det:-) Efter några års uppehåll, när barnen var små, så återupptog jag min älskade sport 2005.

De här åren har det gått både upp och ner men i stort sett har jag tävlat på en hyfsat stabil nivå. Högsta tävlingsklass och alltid kvalificerad till SM. Jag har aldrig tillhört den s.k eliten utan befunnit mig i gränslandet nedanför. Glädjen har stått högt i tak de gånger jag har slagit någon av elitdamerna. Det finns många duktiga tjejer därute förstår ni, ja inte bara duktiga de är även trevliga och sportsliga.

I år har mitt tävlande gått bättre och bättre. I våras slog jag till och blev Västsvens mästarinna till min stora glädje och förvåning. Motståndet var massivt men jag höll i och belönades med en guldmedalj.

Som grädde på moset blev jag uttagen till den årliga landslagsuttagningen igen.

Utan några som helst förväntningar och med siktet inställt att inte komma sämre än trea från slutet reste jag gladeligen upp till, ett för mig bra träninsläger, i Bollnäs i Augusti.

Vi myste, grillade, drack vin och relaxade,, och sköt. Och som jag sköt.

Jag som var avslappnad och inte det minsta nervös eller spänd sköt till mig en landslagsplats. När två dagars tävlande var över såg jag till min stora chock att jag var en av 4 damer som skulle få representera Sverige på Nordiska Mästerskapen i Danmark första veckan i Oktober.

Jag, en Rookie i dessa sammanhang! Vad skulle jag dit att göra?? Mina tankar kring detta har inte odelat varit positiva. Det finns så många duktiga damer därute.. Skulle jag fixa detta? Tänk om jag pajjar för laget??

Stödet från skyttar, KP, vänner och klubbkamrater har dock varit enormt...

Efter det har jag tränat, tränat och tränat och framför allt mentalt försökt att förbereda mig..

Jag har även haft mardrömmar och symptom liknande panikångest mellan varven:-) Man är inte så kaxig alla dagar vill jag lova..

Men vad gör man inte för den snyggaste landslagsjackan i Norden..

Nästa vecka är det dags...

Fortsättning följer..

2 kommentarer:

epsilon sa...

Men så roligt Pangis. Lycka till! Förstår att nerverna kan komma i dallring men som Stenmark sa när nån sa att han hade tur som vann så mycket: "Och tänk ju mer jag tränar desto mer tur har jag". Så du får nog turen på din sida nu.

Pangbruden sa...

Ja det har du ju faktiskt rätt i:-) Tack!